Nederlands Jumbo opent eind 2019 eerste Belgische winkels

Jumbo is in Nederland de nummer 2 op de markt, achter Albert Heijn. ©Belga

De Nederlandse supermarktketen Jumbo opent eind volgend jaar zijn eerste winkels in België. De eerste contracten voor locaties in ons land zijn al op zak. Maar de prijsbreker wil de Belgische klant eerst beter leren kennen voor hij een groot offensief lanceert.

Jumbo, de tweede grootste supermarktketen van Nederland, maakte er al langer geen geheim van naar België te willen trekken. Tot dusver gaf de groep, in handen van de Brabantse familie Van Eerd, geen verdere details over haar ambities in ons land.Maar nu blijkt Jumbo toch meer vaart te zetten achter zijn Belgische plannen.

Afgelopen lente richtte Jumbo al een Belgische dochtervennootschap op. Nu laat de retailer tijdens de publicatie van zijn halfjaarresultaten en passant weten dat het contracten heeft gesloten voor supermarktlocaties in ons land. ‘Het gaat om een tiental locaties, allemaal in Vlaanderen,’ verduidelijkt financieel topman Ton van Veen. 

Waar de winkels zich exact zullen bevinden, kan van Veen nog niet vertellen. Dat Jumbo al een tiental locaties heeft gespot, betekent ook nog niet dat de groep meteen nieuwe vestigingen zal openen. ‘Dat zal zeker niet voor dit jaar zijn,’ benadrukt van Veen. ‘De eerste winkels zullen eerder tegen het einde van 2019 openen.'

Geen Nederlandse kopie

Volgens de financiële topman probeert Jumbo de Belgische markt nu nog volop te doorgronden. ‘Je hebt maar een keer de kans om een goede indruk te maken. Daarom zijn we nu dus nog heel zorgvuldig onze komst naar België aan het voorbereiden. We beseffen namelijk maar al te goed dat een nieuwe markt betreden geen sinecure is. Zelfs in Nederland merken we dat een vestiging in pakweg Groningen soms anders georganiseerd moet worden dan een in Delft. Ook ons assortiment zal goed afgestemd worden op de Belgische markt. We gaan hier dus niet zomaar een kopie van ons Nederlandse model introduceren.

’Dat ‘Nederlandse model’ bestaat eigenlijk uit meerdere types winkels: de klassieke supermarkt, een 'Foodmarkt'  waar bereide maaltijden ter plekke worden gemaakt, kleinere vestigingen in stadscentra en snelwegrestaurants onder de naam La Place. Daarnaast beschikt de groep ook over een eigen e-commercekanaal ‘Welk soort winkels we in België introduceren staat nog niet vast,’ zegt de financiële topman.

Stress voor Colruyt-beleggers

Een combinatie van meerdere types is ook mogelijk.‘ Het nakende Belgische offensief van Jumbo maakt vooral beleggers in Colruyt zenuwachtig. Nog maar een maand geleden ging het aandeel van die retailer onderuit nadat analisten hadden geschreven dat de komst van Jumbo Colruyt flink kon pijn doen in België.

Waarom, is niet moeilijk te achterhalen. Net als Jumbo haalt Colruyt het grootste deel van zijn inkomsten uit zijn thuismarkt – Colruyt is hier marktleider met een marktaandeel van bijna 32 procent. En net als Jumbo profileert Colruyt zich ook als prijsbreker. De komst van Jumbo dreigt dan ook aan Colruyts winstmarges te vreten, redeneren analisten.

Al wil van Veen het niet meteen gezegd hebben dat Jumbo alleen op die lage prijzen zal inzetten eens de keten naar België komt. ‘Door de laagste prijs te combineren aan het grootste assortiment en de beste service zijn we sinds midden jaren negentig uitgegroeid tot de tweede grootste speler in Nederland. We gaan geen afbreuk doen aan dat concept in België. De markt is hier concurrentieel, maar we zien hier wel nog ruimte voor groei.’ 

Jumbo sloot de eerste zes maanden van het jaar af met een omzet van 3,9 miljard euro, 4 procent meer dan in de meetperiode een jaar eerder. Het is daarmee goed voor een marktaandeel van 19,5 procent in Nederland, achter leider Albert Heijn.

 

Wat is Jumbo?
  • Nederlandse retailketen, in handen van Brabantse familie Van Eerd.
  • Nummer twee in Nederland na Albert Heijn, met marktadeel van 19,7 procent in 2017
  • Actief in Nederland. Via snelwegrestaurantdochter La Place ook actief in 11 andere landen.
  • 33.000 medewerkers
  • Netto-omzet in 2017: 5,8 miljard euro
  • Nettowinst in 2017: 156,5 miljoen euro

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content