Nederlandstalige Amazon opent deuren

©REUTERS

De Amerikaanse techreus Amazon opent dinsdag de aanval op concurrenten als Bol.com, Coolblue en Zalando door een Nederlandstalige webwinkel te openen.

Amazon heeft zijn Nederlandse boekenwebshop dinsdag geüp­graded naar een volwaardige webshop, met ook elektronica en kleding in het aanbod. In oktober kondigde de Amerikaanse techgigant al aan dat het zijn Nederlandstalige webwinkel Amazon.nl zou uitbreiden. Maar wanneer was onduidelijk.

Amazon probeert een plek te veroveren in Nederland en België. Met zijn Nederlandse site viseert het bedrijf andere webwinkels als Coolblue, Zalando en zeker Bol.com. Dat is net als Amazon een 'digitale marktplaats'. Amazon en Bol.com verkopen niet alleen hun eigen producten, maar adverteren ook producten van onafhankelijke bedrijven. Ook klassieke winkels kunnen extra concurrentie ondervinden.

Bol.com

Waarnemers verwachten dat Amazon de concurrentie niet zomaar naar huis zal spelen. Lokale spelers als Bol.com hebben in de voorbije jaren een groot klantennetwerk opgebouwd.

Bovendien stellen ze zich de vraag of de Nederlandse en Belgische markt een prioriteit zijn voor Amazon. 'Het heeft jaren geduurd voor Amazon naar ons begon te kijken. Ze rekenen op een Amazon-effect. Laat maar gaan, wij hebben niets te verliezen', zei Kenny Van Paesschen twee weken geleden in De Tijd. De Mechelse ondernemer werkt al jaren samen met Amazon en Bol.com.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud