Nieuwe CEO voor Delhaize België

©Photo News

Een week na het onverwachte vertrek van de topman van Delhaize België is de naam van zijn opvolger bekend: Denis Knoops wordt CEO Delhaize België en Luxemburg.

Knoops is een oudgediende in de Delhaize-rangen: hij werkt al 22 jaar voor de supermarktgroep, zowel in België als in de VS en Azië. Hij doorliep zowel commerciële en operationele als strategische functies, en deed ook ervaring op met het beheer van het vastgoed.

Sinds 2006 is Denis Knoops lid van het uitvoerend comité van Delhaize België, in zijn recentste functie als hoofd van het netwerk van aangesloten winkels, nieuwe markten en vastgoed. Knoops stond hier in voor de zelfstandige winkels van Delhaize onder het uitgangbord van AD, Proxy of Shop&Go. Die 500 winkels vertegenwoordigen vandaag al meer dan de helft van de inkomsten van Delhaize in België. Hij is ook de man achter het lowcostconcept 'Red Market', dat een vijftal jaar geleden werd opgestart. Daarnaast beheerde hij ook de Tom & Co dierenwinkels.

'Er is voor Denis Knoops gekozen na een korte selectieprocedure. Zodra Dirk Vandenberghe zijn vertrekt heeft aangekondigd zijn we gestart. Alles is zeer snel moeten gaan. De voorkeur ging zonder twijfelen naar een interne kandidaat. En Denis Knoops kent het huis door en door', duidt woordvoerder Roel Dekelver.

Knoops neemt onmiddellijk de taken over van zijn voorganger Dirk Van den Berghe, die vorige week zijn ontslag aankondigde. Hij staat voor een zware opdracht, nu de supermarktketen het in eigen land, goed voor een kwart van de groepsomzet, erg zwaar heeft met de toegenomen concurrentie. De jaarresultaten over 2013 losten de verachtingen niet in. Onder meer de komst van Albert Heijn op de Belgische markt verscherpte de prijzenslag, waardoor de marges onder druk staan. Het is afwachten of de nieuwe CEO de strategie volgt die Van den Berghe uitzette, om op prijs te blijven spelen maar tegelijk de nadruk te leggen op kwaliteit.

Groeps-CEO Frans Muller stelde op de recente aandeelhoudersvergadering dat er besparingen op til zijn, zonder echter in details te treden. 'We willen weer marktaandeel winnen', stelde hij. 'Daarom verlagen we de prijzen. Daartegenover staat dat we historisch een kostenstructuur hebben opgebouwd in België die hoger is dan die van onze concurrenten. Lage prijzen en hoge kosten, dat is op termijn niet houdbaar. Dus werken we aan de kosten.' Er zouden echter niet meer ontslagen komen dan 'volgens de normale gang van zaken'.

Het is intussen nog steeds wachten op de aanstelling van een nieuwe CEO voor Delhaize America. Daar stapte Robert Smith op toen Frans Muller begin septemver aan het hoofd van de groep werd benoemd. Smith was ook kandidaat voor de topjob. Gisteren werd bekendgemaakt dat Delhaize de verkoop van zijn kleinere supermarktketens in de VS, Sweetbay, Harveys en Reid's, heeft afgerond.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud