Advertentie
Advertentie

Non-believers Delhaize-Ahold roeren zich

©Jonas Roosens

Niet iedereen lijkt erop te vertrouwen dat de toenadering tussen de supermarkgroepen Delhaize en Ahold (Albert Heijn) zal leiden tot een deal. Het beurshuis SNS vertrouwt het zaakje niet meer, en plakt een 'verkoop'-advies op Ahold, na berichten in de krant De Telegraaf over moeilijkheden aan de onderhandelingstafel.

Irritatie en wederzijds wantrouwen overschaduwen volgens De Telegraaf de gesprekken tussen Delhaize  en Ahold , nadat de gesprekken vroegtijdig waren uitgelekt en iedereen luidop begon te speculeren over de structuur van de deal en de verdeling van de postjes.

'De gesprekken van zo'n megafusie zijn al complexer dan de buitenwereld denkt, maar dit maakt het niet makkelijker', citeert de krant een 'ervaren dealmaker'.

Er zijn drie kwesties die de gesprekken bemoeilijken. De eerste is de kwestie van wie CEO wordt van de fusiegroep: Ahold-CEO Dick Boer of zijn Delhaize-collega Frans Muller. Dat 'probleem' is volgens de informatie van De Telegraaf nog niet 'uitgebreid' aan bod gekomen in de gesprekken, net als wie voorzitter, financieel directeur en Amerikaans topman zal worden.

Zwakkere broertje

De andere twee zijn nieuwe elementen. De eerste is de aankondiging van discountketen Lidl om in België de komende jaren 50 nieuwe winkels te openen. Daardoor neemt de concurrentie in de thuismarkt van Delhaize toe. Ook Ahold is met Albert Heijn actief in ons land, maar in veel mindere mate. Het verzwakt met andere woorden de positie van Delhaize, dat er nu nog meer uitziet als het zwakkere broertje aan de onderhandelingstafel.

Hetzelfde kan gezegd worden van de kartelboete die Delhaize in België boven het hoofd hangt. Delhaize maakte samen met Colruyt , Carrefour , L'Oréal en Colgate-Palmolive tussen 2002 en 2007 prijsafspraken over allerhande verzorgingsproducten, stelt de Belgische Mededingingsautoriteit.

De zaak loopt al sinds 2007, maar recentelijk meldde het persagentschap Bloomberg dat er een boete zit aan te komen. Die zou wel eens een Belgisch record kunnen opleveren. Colgate-Palmolive ontspringt als klokkenluider waarschijnlijk de dans, maar Delhaize hangt een onbekende boete boven het hoofd, en dat maakt het Ahold-kamp nerveus.

Overschatting

SNS Securities-analist Gerard Rijk trekt alvast zijn conclusies. Hij schat de kansen op succes nog op 50 procent. Gezien de bovengenoemde hindernissen acht hij de tijd rijp om ook meer belang te hechten aan enkele andere bezwaren. Rijk stelt dat de markt de synergievoordelen van de samensmelting zwaar overschat. Gemiddeld wordt gemikt op 300 tot 700 miljoen euro, maar Rijk wijst erop dat enkele supermarktdeals in het verleden, zoals Carrefour-Promodes, niets van de verhoopte synergievoordelen opleverden.

'Wij geven de fusie een kans van 50 procent', besluit Rijk. 'In dat geval ligt ons koersdoel voor Ahold op 17,65 euro. De huidige koers gaat uit van een zekere fusie. Als wij diezelfde kans zouden hanteren, ligt ons koersdoel voor Ahold op 18,90 euro. Daarom verlagen we ons advies voor Ahold tot afbouwen (verkopen).'

De koersreactie bij beide bedrijven liegt er niet om. Delhaize bengelt helemaal onderaan de Bel20. In Amsterdam doet in de AEX-hoofdindex enkel het Franse telecombedrijf Altice nog slechter dan Ahold.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud