Advertentie

Pendelaars brengen webwinkelpakjes terug naar JBC

8 procent van zijn kleding verkoopt JBC op het internet. Minder dan 20 procent van de pakjes sturen klanten terug. ©jbc

Kledingketen JBC gaat samenwerken met een een start-up die pendelaars inzet om e-commercepakjes terug te sturen. 'Zo maken we onze logistiek duurzamer', zegt CEO Bart Claes.

Wie online kleding bestelt en niet tevreden is, kan die kleding gratis terugsturen. Goed voor de klant, maar de retourpakjes leveren de kledingketens kopzorgen op. Voor hen zijn ze duur en niet goed voor het imago. Ze zorgen voor extra postbusjes en die zorgen voor extra CO2-uitstoot.

Pendelaars

Kledingketen JBC wil het milieu minder belasten door samen te werken met de Luikse start-up Hytchers. Op hun webplatform kunnen JBC-klanten binnenkort hun retourzending aanmelden. Hetzelfde geldt voor mensen die geregeld hetzelfde traject afleggen met de auto of het openbaar vervoer, zoals pendelaars.

Hytchers verbindt beide groepen. De bedoeling is dat pendelaars pakjes retourneren naar een afhaalpunt. De koeriers van Hytcher brengen de pakjes vervolgens naar het magazijn van Hytchers.

Zalando

Acht procent van JBC's 240 miljoen euro omzet komt van de verkoop via internet. Minder dan twintig procent van de pakjes komt terug. Daarmee is het retourvraagstuk bij JBC minder groot dan bij sommige concurrenten. Het Duitse Zalando krijgt de helft van zijn pakjes teruggestuurd.

Maakt JBC dan het grote verschil met zijn initiatief? 'We proberen ons steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld', zegt Bart Claes. 'Alle beetjes helpen. Om dezelfde reden sturen we geen gratis pakjes als mensen voor minder dan 50 euro kleding kopen in onze webwinkel. Ze kunnen pakjes wel altijd ophalen in onze winkels.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud