Preview: Dollar weegt op kassa Ahold Delhaize

Naar verwachting heeft Delhaize in België voor het eerst in maanden meer omzet kunnen boeken. ©Jonas Roosens

De verkoop van Ahold Delhaize stond begin dit jaar onder druk door de dollarkoers, menen analisten. In België zou Delhaize beginnen te herstellen.

Woensdag maakt de Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize  bekend hoe ze in de eerste drie maanden van dit jaar geboerd heeft. In afwachting van de eerstekwartaalresultaten haalden de analisten alvast hun rekenmachine en inschattingsvermogen boven. Hun conclusie: de omzet van Ahold Delhaize is gedaald.

De consensus luidt dat het moederbedrijf van Albert Heijn, Delhaize en Bol.com zal afkloppen op 14,8 miljard euro omzet. Dat is 6 procent minder dan in de eerste drie maanden van 2017.

Ook de winstgevendheid zal - volgens de analisten - dalen. Met naar schatting 1,014 miljard euro onderliggende operationele kasstroom (ebitda) komt ze 4 procent lager uit dan vorig jaar.

Goedkope dollar

De verklaring is de Amerikaanse dollar, die in het eerste kwartaal van 2018 zwakker stond dan een jaar voordien. Het effect is groot voor Ahold Delhaize, want ruim 60 procent van de boodschappen die de groep verkoopt, verkoopt ze in de Verenigde Staten.

6,8%
Ebitda-marge
De analisten denken dat de onderliggende-ebitda-marge 6,8 procent zal bedragen, tegenover 6,7 procent een jaar eerder.

Door de hevige concurrentie in de VS kan Ahold Delhaize zijn prijzen niet opdrijven. Als een Amerikaan vandaag 4 dollar neertelt voor vier potjes yoghurt van Dannon - de de veramerikaanste naam van Danone - mag Ahold Delhaize dat voor 3,37 euro in zijn boeken zetten. Dat was een jaar geleden meer.

Als de wisselkoersschommeling wordt weggefilterd, zou Ahold Delhaize wel groeien. De omzetgroei zou dan volgens beurshuis Degroof Petercam 1,7 procent bedragen.

Door de overname van Delhaize in 2016 kan het bedrijf kosten besparen, waardoor de winstmarge ondanks de omzetdaling overeind blijft. In de VS werden enkele maanden geleden de ketens van het oude Ahold en het voormalige Delhaize in één structuur ondergebracht. De analisten denken dat de onderliggende-ebitda-marge 6,8 procent zal bedragen, tegenover 6,7 procent een jaar eerder.

Meer omzet, minder winst in België

Wat België betreft denken de analisten dat de keten stilaan begint te herstellen. Ze verwachten dat de verkoop met 1,1 procent is gestegen naar 1,2 miljard euro. Dat zou betekenen dat de omzet voor het eerst sinds de periode juni-september 2016 weer toeneemt.

1,1%
België
De verkoop met van Delhaize zou met 1,1 procent gestegen zijn naar 1,2 miljard euro. Dat is de eerste toename sinds de periode juni-september 2016.

Als meer klanten weer de weg hebben gevonden naar Delhaize, hebben de inspanningen van de directie geloond. Sinds enkele maanden zet Delhaize zijn promoties nauwlettender in de kijker, met technieken die eerder al succes boekten bij zusterketen Albert Heijn. Verwacht wordt dat de keten binnenkort nog een tandje bijsteekt, want de directie komt in de komende weken met een nieuwe strategie.

Prominentere promoties zorgen er wel voor dat de winst onder druk staat. Analisten denken dat de ebitda-marge van de Belgische keten is gedaald van 5,5 procent naar 5,3 procent. Wellicht zet de directie eerst alles op alles om weer meer klanten te lokken en wordt winstoptimalisatie een doel voor later.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud