Prijzenconflict tussen Colruyt en Nestlé voorbij

Nestlé maakt merken zoals Kitkat, maar ook Nesquik, Herta en San Pellegrino. ©REUTERS

Binnenkort zijn alle producten van Nestlé weer verkrijgbaar bij Colruyt. Het prijzenconflict tussen beide is opgelost.

De Belgische beursgenoteerde supermarktgroep Colruyt  en de Zwitserse levensmiddelengroep Nestlé  hebben niet langer een conflict. Colruyt en zes andere Europese supermarktgroepen eisten begin dit jaar dat Nestlé zijn prijzen zou verlagen, maar daar ging de maker van onder andere Kitkat, Maggi, Lion en Nescafé niet op in.

Om druk uit te oefenen namen de supermarktketens Nestlé-producten uit de rekken. Bij Colruyt ging het om meer dan 57 producten. 'De producten liggen over enkele dagen weer in de Colruyt-rekken', zegt een Nestlé-woordvoerder.

Boycot uitgebreid

Twee weken geleden waren er berichten dat Nestlé bereid was toegevingen te doen. Vandaag begraven beide partijen de strijdbijl. 'We hebben een akkoord en zijn daar blij om', luidt de korte reactie van Colruyt.

30%
Korting
De klanten van de Zwitserse supermarkt Coop, dat ook in conflict lag met Nestlé, krijgen twee weken lang 30 procent korting op Nestlé-producten.

Nestlé deed toegevingen nadat Duitslands grootste supermarktketen Edeka en de Zwitserse keten Coop hun boycot enkele weken geleden nog hadden uitgebreid. In totaal weerden zes Europese ketens - verenigd in het samenwerkingsverband AgeCore - producten van Nestlé.

Welke toegevingen Nestlé precies doet tegenover Colruyt, wil de keten niet kwijt. Bij het Zwitserse Coop krijgen klanten in mei twee weken 30 procent korting op 500 Nestlé-producten. Dat meldt de Zwitserse krant Neue Zürcher Zeitung. Volgens Coop zullen er nadien gelijkaardige acties volgen, maar van een permanente korting is - althans bij Coop - geen sprake.

Meer winst

De laatste tijd zijn er veel openbare conflicten tussen supermarktketens en producenten. Eind vorig jaar was er nog een maandenlang prijzenconflict tussen Colruyt en Lay's en Pepsi-maker PepsiCo. De CEO van Nestlé noemde de boycot van Colruyt en co een 'agressieve en Europees gecoördineerde actie die nieuw is voor Zwitserland'.

Veel levensmiddelenbedrijven - zoals Nestlé en Unilever - staan onder druk van hun aandeelhouders om hun prijzen te verhogen. Ook supermarktketens proberen hun winst omhoog te krijgen door lagere prijzen af te dwingen.

Dat komt omdat ze moeten investeren in onder andere e-commerce, maar ook omdat concurrenten fuseren of elkaar overnemen. In 2016 nam het Nederlandse Ahold nog het Belgische Delhaize over. Afgelopen weekend raakte bekend dat de op één na grootste Britse supermarktketen Sainsbury's zijn concurrent ASDA overneemt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud