Privacywaakhond dreigt met onderzoek naar Carrefour

Bedrijven die vingerafdrukken willen verzamelen, moeten zich aan strenge regels houden. ©AFP

Supermarktketen Carrefour verzamelde vingerafdrukken van klanten. Dat mag niet zomaar. De kans is groot dat de privacywaakhond een onderzoek opent.

De supermarktketen kondigde dinsdag aan dat ze dit jaar een test organiseert waarbij klanten met hun vingerafdruk kunnen betalen in een Brusselse winkel. Het aankoopbedrag verdwijnt van de bankrekening van de klant nadat die zijn vinger aan de kassa gescand heeft.

Wanneer je paswoord via hacking in verkeerde handen komt, kun je je paswoord vervangen. Je vingerafdruk kun je niet zomaar veranderen. Vandaar de strenge regels.
David Stevens
Voorzitter Gegevensbeschermingsautoriteit

Enkele weken geleden nam de de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) - de vroegere Privacycommissie - al informeel contact op met Carrefour. Dat gebeurde nadat de keten een gelijkaardige test aankondigde. Klanten zouden spaarpunten kunnen toevoegen aan hun klantenkaart met hun vingerafdruk, dus zonder de kaart aan de kassa te moeten bovenhalen.

Expliciete toestemming

'Toen hebben we Carrefour enkele vragen gesteld en ontdekten we dat er al een test had plaatsgevonden', zegt Stevens. 'Carrefour bleek al vingerafdrukken te hebben verzameld. Nu we het nieuws horen over het nieuwe experiment met betalingen via de vingerafdruk is de kans groot dat we onze inspecteurs langssturen. Ik kan nog niet formeel bevestigen dat we dat effectief zullen doen, maar de kans lijkt me groot.'

We zullen samenwerken met bedrijven die zich in beveiliging gespecialiseerd hebben.
Aurélie Gerth
Woordvoerder Carrefour

De Europese GDPR-privacyregels verbieden bedrijven biometrische gegevens zoals vingerafdrukken te verzamelen. 'Er zijn uitzonderingen maar dan moeten mensen expliciet hun toestemming geven', zegt Stevens. 'En dat is meer dan gewoon een handtekening op een papier. Klanten moeten echt begrijpen welke risico's ze lopen.'

Biometrische gegevens zijn erg gevoelige informatie. 'Wij nemen deze materie heel ernstig. Als je paswoord via hacking in verkeerde handen komt, kun je het vervangen', zegt Stevens. 'Je vingerafdruk, gezicht of de iris van je oog kun je niet zomaar veranderen. Vandaar de strenge regels.'

Goed beveiligen

In een reactie zegt Carrefour-woordvoerder Aurélie Gerth dat de vingerafdrukken goed beveiligd worden. Het bedrijf maakt zich ook sterk dat het zich aan de regels houdt.

'We zullen samenwerken met bedrijven die zich in beveiliging gespecialiseerd hebben. We zijn niet het eerste bedrijf dat vingerafdrukken verzamelt en bovendien zijn er bedrijven die nog andere erg gevoelige persoonlijk informatie van hun klanten verzamelen. Denk aan banken en de financiële gegevens van hun klanten.'

De supermarktketen benadrukt dat het om een tijdelijk experiment in één winkel gaat. Een nationale invoering staat niet op de planning. Ook het afgeronde experiment met de klantenkaart krijgt voorlopig geen gevolg. 'We evalueren de resultaten momenteel.'

Als de GBA vermoedt dat een bedrijf de regels met de voeten treedt, kan ze drie stappen ondernemen: informeel vragen stellen, een officieel onderzoek openen en nadien boetes opleggen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud