Rush naar obligatieuitgiftes vóór zomerreces

Kinepolis is een van de bedrijven die nog voor het zomerreces geld wil bijtanken via een obligatie-uitgifte. ©BELGA

De historisch lage langetermijnrente zet bedrijven als Kinepolis, Ahold Delhaize en DPG Media ertoe aan obligaties uit te geven. Kinepolis trekt allicht ook naar de (rijke) particuliere belegger.

De olierederij Euronav haalde eind vorige week nog 50 miljoen euro dollar (44,5 miljoen euro) op via de uitgifte van obligaties en de volgende operaties staan al voor de deur. Minstens drie bedrijven trekken de komende weken naar de (institutionele) beleggers: de bioscoopgroep Kinepolis, de retailer Ahold Delhaize en het mediabedrijf DPG Media (ex-De Persgroep). Dat de langetermijnrente op een dieptepunt staat, geeft hun plannen wind in de zeilen.

Kinepolis heeft volgens het persagentschap Bloomberg al een bankensyndicaat samengesteld (bestaande uit KBC, BNP Paribas Fortis en Belfius) om contacten te leggen met beleggers. Hoeveel de groep wil ophalen, is niet bekend, maar ze zou met de uitgifte zowel op institutionele als op particuliere beleggers mikken. Wie interesse toont, moet wel 100.000 euro per obligatie op tafel leggen.

Kinepolis-CEO Eddy Duquenne heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij het overnameparcours van de bioscoopgroep wil voortzetten. Hij kijkt naar landen waar Kinepolis nog niet actief is, meer in het bijzonder richting noorden. Maar een overname hóéft niet. ‘We gaar daar zeer gedisciplineerd mee om. Als een overname niet in de strategie van waardecreatie voor de groep past, doen we ze niet’, zei hij begin dit jaar aan De Tijd.

Ahold Delhaize

Bij Ahold Delhaize lijkt de operatie, die bekend raakte via de website oblis.be, te passen in de gewone bedrijfsvoering. De supermarktenreus plant dit jaar voor 2 miljard dollar kapitaaluitgaven, vooral om de omzetgroei te boosten, terwijl daar een verwachte cashflow van 1,8 miljard tegenover staat.

Ook DPG Media, het voormalige De Persgroep, trekt nog voor eind deze maand naar de markt. De mediagroep wil, met de hulp van de vier grootbanken, bij grote obligatiebeleggers aankloppen om haar financiering te diversifiëren. Het zal om obligaties gaan met een looptijd van zeven en tien jaar.

Belgische bedrijven hebben dit jaar al voor 1,4 miljard euro obligaties uitgegeven. Houdt men rekening met de mega-operatie van AB InBev (15 miljard euro) dan klimt dat bedrag naar 15,4 miljard.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect