Advertentie

Russische concurrent voor Aldi en Lidl landt in België

De Russische discountketen Mere heeft de ambitie nog dit jaar zijn eerste winkels te openen in ons land. ©BELGAIMAGE

De Russische prijsvechter Mere wil nog dit jaar tien winkels openen in België. Met een minimalistisch winkelconcept en lage prijzen gaat hij de concurrentie met Aldi en Lidl aan.

In het concurrentiële Belgische retaillandschap kondigt zich een nieuwe speler aan. De Russische discountketen Mere heeft de ambitie nog dit jaar zijn eerste winkels te openen in ons land. Daarvoor is de groep volgens haar website op zoek naar kandidaten die winkelpanden verhuren en leveranciers.

‘De winkels van Mere zullen voornamelijk basisproducten als voedsel, huishoudproducten en dierenvoeding verkopen, in combinatie met productie-overschotten’, zegt Stefan Van Rompaey van de gespecialiseerde retailsite RetailDetail, die het nieuws naar buiten bracht. ‘Vergelijk het met de mix van een Aldi uit de jaren 80 en een outletketen die restpartijen verkoopt. Zo’n 1.500 basisproducten zullen worden uitgestald op palletten.’ De klanten hoeven anders dan bij Lidl en Aldi niet te zoeken naar bekende merken, want Mere werkt met voor ons onbekende producenten.’

Spotgoedkoop

Met de slogan ‘Elke dag lage prijzen’ geeft de keten meteen aan waar ze voor staat. Ze pretendeert 10 tot 20 procent goedkoper te zijn dan haar Duitse concurrenten. Die lage prijzen betekenen wel dat de kosten elders strikt onder controle worden gehouden.

Voor de gezelligheid hoef je niet naar de Russische winkelketen te gaan. Winkelrekken zijn er niet, alle producten worden op palletten uitgestald. Voorts wordt het aantal personeelsleden in de Mere-winkels tot een strikt minimum beperkt. Qua inrichting hebben de supermarkten meer weg van een winkel uit het vroegere Sovjet-tijdperk dan van een eigentijdse winkel. Ook marketing staat niet op de agenda. ‘Bij ons betaalt de klant voor de producten, niet voor het merk’, luidt het.

Kans op slagen

Toch geeft Van Rompaey de keten, ondanks de messcherpe concurrentie en het minimalistische winkelconcept, een kans op slagen. ‘De voedingsmarkt is verzadigd. Maar aan de onderkant van de markt is wellicht wat ruimte ontstaan nu Aldi en Lidl bewust zijn opgeschoven naar het middensegment. Zo’n 20 procent van de Belgen kan niet sparen. Voor die mensen speelt een mooie winkelinrichting geen rol. Ze hebben dat soort winkels nodig om rond te komen. Met mogelijk inflatie na de coronacrisis en een nakende recessie kunnen de bodemprijzen van Mere wel eens zijn wat de keten van andere onderscheidt.’

Offensief

Dat Mere in België landt, maakt deel uit van een grootscheeps offensief in West-Europa. De keten behoort tot de Russische Svetofor-groep, die de Russische zakenvrouw Valentina Shnayder in 2009 oprichtte in de Siberische stad Krasnojarsk.

In 2017 breidde de Svetofor-groep haar actieterrein uit naar Oost-Europa met winkels in Roemenië, Polen en Litouwen. Sinds 2019 is de keten met haar merkaam Mere ook aanwezig in Duitsland, tot dan het speelterrein van Aldi en Lidl.

De Svetofor-groep baat naar eigen zeggen 2.000 winkels uit in negen landen, goed voor 1,3 miljard euro omzet. Nu breidt de keten uit met winkels in België, Frankrijk, het VK, Spanje, Italië en Oostenrijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud