Advertentie

Servische malaise duwt Delhaize in het rood

Delhaize-topman Frans Muller. ©EPA

De supermarktgroep Delhaize heeft in het tweede kwartaal verlies geboekt als gevolg van een waardevermindering van 150 miljoen euro op haar Servische activiteiten. 'Onderliggend' blijkt het bedrijf wel beter dan verwacht te presteren. Dat helpt het aandeel aan een flinke koerswinst.

Delhaize boekte een omzetgroei van 3,7 procent tot 5,27 miljard euro. De bedrijfswinst, gezuiverd van eenmalige elementen, klokte af op 178 miljoen euro. Dat is een daling van net geen 8 procent in vergelijking met een jaar eerder, maar analisten hadden een daling met zo'n 15 procent ingecalculeerd.

Die cijfers worden echter zwaar getroffen door een waardevermindering van 150 miljoen euro die Delhaize slikt op zijn Servische activiteiten. Samen met nog wat andere uitzonderlijke posten herleidt die de bedrijfswinst tot 29 miljoen euro. Netto duikt Delhaize 45 miljoen euro of 0,44 euro per aandeel in het rood.

Beleggers lijken echter niet wakker te liggen van die eenmalige tegenvaller. Ze zijn vooral tevreden met de goeie margeprestaties van Delhaize, en met het succes van de strategie in de VS. De VS maken zowat tweederde van de hele groepsomzet uit. Het aandeel wint zo'n 5 procent.

'De resultaten in Servië zijn nog steeds beïnvloed door economische instabiliteit, negatieve bbp-groei en handelsdeflatie', stelt topman Frans Muller in een persbericht. 'Hoewel we een nieuwe commerciële strategie aan het ontwikkelen zijn om onze prestaties te verbeteren, verwachten we op korte termijn geen verbetering in de economische vooruitzichten. Als gevolg daarvan hebben we een bijkomend waardeverminderingsverlies geboekt.'

Muller geeft zelf nog extra toelichting in een videoboodschap, die u hieronder kan bekijken:

10 miljoen kwijt door stakingen

In België blijken de zaken minder dramatisch dan gevreesd. De vergelijkbare omzet (omzet uit een gelijk aantal winkels) daalde in ons land met 1,2 procent. Sommige analisten hadden rekening gehouden met een daling van 2,5 procent. De bedrijfsmarge viel wel nog sterker dan verwacht terug tot 3,2 procent. Een jaar eerder stond die marge nog op 4,5 procent.

Delhaize wijst erop dat het marktaandeel 'nog meer onder druk stond in het tweede kwartaal'. De groep verwijst ook naar de impact van de sociale onrust met stakingen en winkelsluitingen na de aankondiging van een zware herstructurering. Ze plakt daar wel geen cijfers op.

Tijdens de conferencecall wilde Muller wel een stapje verder gaan. 'In de week na de aankondiging schatten we dat we zo'n 10 miljoen euro omzet zijn kwijtgespeeld', klinkt het. Het gaat enkel om die specifieke week na 11 juni, de dag dat de herstructurering werd voorgesteld, en enkel om de winkels die Delhaize in eigen beheer heeft. Maar dat zijn ook de enige die door de vakbondsacties werden getroffen.

Food Lion

In de VS, nog steeds met ruime voorsprong de belangrijkste markt voor Delhaize, verlopen de zaken beter. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 3,3 procent. Delhaize moest marge opofferen om die groei te realiseren, maar de bedrijfsmarge komt met 3,6 procent precies volgens de analistenverwachtingen uit.

Delhaize plukt zo de vruchten van een succesvolle herlancering van zijn Food Lion-winkels, de grootste keten van de groep in de VS. De supermarktgroep wil daar nu op voortbouwen met een test in 77 Food Lions met een nieuwe strategie. Bovendien wordt het volledige assortiment van die keten tegen het licht gehouden.

Ondanks de tegenvaller in Servië bevestigt Delhaize zijn jaarprognoses. Die bevatte echter weinig harde cijfers. Het management heeft zichzelf enkel voorgenomen om 'een gezonde vrije kasstroom te genereren'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud