Advertentie

Supermarkt wordt duurder door stijgende kosten

Meerdere tientallen voedingsbedrijven willen de supermarkten meer aanrekenen, meldt de voedingsfederatie Fevia. ©ANP

De Belgische supermarkten zullen in de komende maanden duurder worden. De voedingsbedrijven kunnen de stijgende grondstoffen-, energie- en transportprijzen niet langer zelf dragen. Ze willen de prijzen voor de supermarkt met 5 tot 10 procent verhogen. 'We zien zelfs uitschieters tot 25 procent.'

De Belg zal binnenkort meer moeten betalen voor zijn boodschappen. Dat valt te horen bij verschillende voedingsbedrijven en supermarkten. Zij onderhandelen op dit moment over de prijzen die de supermarkten hun leveranciers vanaf januari moeten betalen. 'De producenten stellen ongeziene prijsstijgingen voor', zegt een supermarktbron. 'Veel bedrijven stellen een stijging van 5 tot 10 procent voor, maar er zijn er ook die ons zelfs 25 procent meer willen aanrekenen.'

De essentie

  • De voedingsbedrijven zien hun kosten voor grondstoffen, energie en transport al maanden stijgen.
  • Al die tijd slikten ze de meerkosten zelf, maar dat houden ze naar eigen zeggen niet langer vol.
  • Ze willen de supermarkten volgend jaar 5 tot 10 procent meer aanrekenen.
  • Dat zal ook de consument voelen, want de supermarkten werken met lage winstmarges.

Bedrijven als Kraft Heinz, PepsiCo (Lay's en Pepsi) en Lotus Bakeries kondigden de voorbije weken al aan dat ze hun prijzen willen verhogen. Ook het diepvriesgroentebedrijf Ardo, de diepvriesfrietenmaker Agristo en GBFoods (Devos & Lemmens, Royco, Liebig) geven aan dat ze hun prijzen met minstens 5 procent willen verhogen. 'Het verschilt per product, maar het zal minimaal richting 5 en eerder 10 procent gaan', zegt Ardo-CEO Gabrielle Kalkwijk.

Bij AB InBev is de kogel al door de kerk: de groothandelsprijs van een bak bier met flesjes van 25 centiliter stijgt met 48 cent. Hoe groot de stijging is, is niet duidelijk, want AB InBev wil niet kwijt wat de groothandelsprijs van een bak is. De supermarkten verkopen ze - met een winstmarge erbij - door voor zo'n 12,50 euro. Ook andere drankbedrijven, zoals Alken-Maes en Spadel (Spa en Bru), sluiten niet uit dat hun prijzen binnenkort stijgen. Meerdere tientallen voedingsbedrijven willen hun prijzen verhogen, zegt Fevia, de lobbyorganisatie van de Belgische voedingsbedrijven.

Duurdere energie, transport en grondstoffen

De reden zijn de stijgende kosten die de bedrijven in de nasleep van de coronacrisis treffen. 'De klim van de grondstoffenprijzen is nooit gezien. Sommige zijn 10, 20 tot zelfs 50 procent duurder geworden. Hetzelfde geldt voor energie en transport', zegt de woordvoerder van een groot Belgisch voedingsbedrijf dat zijn prijzen ook wil verhogen.

'De toestand is vrij extreem. Dit is eigenlijk een tweede crisis, na corona. Onze leveranciers rekenen een stuk van hun gestegen kosten door, en nu moeten wij hetzelfde doen bij de supermarkten. Iedereen zal een deel van de rekening betalen, ook de consument.'

Iedereen zal een deel van de rekening betalen. Wij, de supermarkten, maar ook de consument.
Woordvoerder Belgisch voedingsbedrijf

De supermarkten reageren lauw op de vraag van de voedingsbedrijven. 'We hebben oog voor de vraag van onze leveranciers, want hun kosten zijn inderdaad gestegen', zegt een supermarktmanager. 'Maar we gaan niet zonder meer in op hun vraag. Sommige bedrijven handelen opportunistisch en vragen een te grote stijging. We merken bijvoorbeeld dat producenten van grote merken een dubbel zo grote stijging vragen als de leveranciers van onze huismerken. Ook de eisen van concurrenten die hetzelfde product maken, verschillen erg. Dan klopt er iets niet. Alleen geoorloofde prijsstijgingen keuren we goed.'

Wellicht slepen de leveranciers dus minder in de wacht dan ze willen. Toch staat het in de sterren geschreven dat ook de consument binnenkort meer betaalt. Dat erkennen de supermarkten. 'De marges zijn flinterdun. Wij moeten prijsstijgingen doorrekenen aan onze klanten.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud