Supermarktgroep Mestdagh schrapt een op de vijf jobs

De Mestdagh-groep telt 83 supermarkten. ©BELGA

Er komen geen sluitingen van supermarkten in eigen beheer, maar wel een rist andere maatregelen.

De Mestdagh-groep is al jaren verlieslatend. In 2017 werd voor het zesde opeenvolgende jaar een verlies opgetekend. Bovendien daalt de omzet van de winkels in eigen beheer al zes jaar. 'De resultaten van de afgelopen jaren zijn ontoereikend om voldoende kasstroom te genereren om de investeringen te financieren voor de ontwikkeling van de winkels', oordeelt het management. Dat stelt ook dat de kostenstructuur te hoog is, wat het voorbestaan van de onderneming onzeker maakt. 

83
Aantal Mestdagh-supermarkten
Mestdagh telt in totaal 83 supermarkten, waarvan 52 in eigen beheer.

Begin maart werd de Fransman Guillaume Beuscart aan boord gehaald als nieuwe topman. Zijn missie: de groep opnieuw winstgevend maken.

Hij nam al een aantal maatregelen: de beperking van de hoeveelheid onverkochte artikelen, de optimalisering van de logistiek en het transport van goederen en het drukken van de algemene kosten.

'Deze inspanningen zijn echter onvoldoende', meent Beuscart. Op een buitengewone ondernemingsraad maakte het management daarom meerdere maatregelen bekend:

  • Er moeten 450 op de 2.450 jobs - 18 procent van het totaal - verdwijnen.
  • De winkels zullen ook op zondag open zijn.
  • De werknemers moeten polyvalenter zijn.
  • De betaalde koffiepauze ('quart d'heure payé') verdwijnt.

Er wordt geen enkele supermarkt in eigen beheer gesloten. Van de 83 winkels beheert Mestdagh er 52 zelf. Beuscart wil ook 21,2 miljoen euro investeren in zijn winkels om 'de commerciële machine te herlanceren'.

Sector in brand

Mestdagh is niet de enige retailer die het moeilijk heeft. Heel de distributiesector staat in brand en wordt geconfronteerd met wijzigende consumentengewoonten, een steeds verdere digitalisering en een hevige prijsconcurrentie.

Bij Carrefour maakt meer dan de helft van de hypermarkten verlies. Er staan 1.233 jobs op de helling. En bij Lidl leidde de werkdruk zopas tot de blokkering van de distributiecentra.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud