Teruggestuurde pakjes duwen Zalando diep in het rood

Een paar schoenen aangeboden door Zalando. ©REUTERS

De Duitse webwinkel boekte in het derde kwartaal een bedrijfsverlies van 55,7 miljoen euro. Het warme weer en teruggestuurde producten waren de grote schuldigen, klinkt het.

Zalando zag de omzet in het derde kwartaal met 12 procent toenemen tot 1,2 miljard euro. Daarmee zit het 200 miljoen euro onder de analistenverwachtingen en boekt het de traagste omzetstijging in zijn bestaan. De keten kent stevige concurrentie van de e-commercegigant Amazon en grote kledingketens zoals H&M.

De webwinkel slaagde er in het derde kwartaal niet in winst te draaien. Het bedrijfsverlies liep op tot 55,7 miljoen euro, bijna een vertienvoudiging tegenover de minus 5,9 miljoen euro een jaar eerder.  Volgens Zalando komt dat door het warme weer, wat de verkoop van winterkledij drukte. 

Stijgende transportkosten

Maar een achterblijvende omzet is niet het enige probleem. Zowat de helft van de goederen die Zalando verkoopt, wordt teruggestuurd en opnieuw verkocht. Klanten kunnen aangekochte goederen gratis terugsturen. Maar dat jaagt de kostenfactuur voor Zalando de hoogte in. Door een slechte behandeling zag het veel teruggestuurde goederen verloren gaan.

Daarnaast leed de winstgevendheid van Zalando onder de lagere gemiddelde verkoopprijs van de producten, die met 7 procent zakte tot 57,5 euro. Daardoor moest de webwinkel de vervoerskosten over een lagere gemiddelde omzet spreiden. Stijgende transportkosten en grotere investeringen zetten verder druk op de winstmarge.

De zwakke resultaten komen niet als een complete verrassing. Zalando stuurde in september voor de tweede keer in evenveel maanden een winstalarm uit. Toch duwen beleggers het aandeel nog eens zo'n 4 procent lager nu die slechte prognoses bewaarheid worden. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content