Thuiswerkers geven Carrefour boost

©Kristof Vadino

De Franse supermarktketen Carrefour kende haar sterkste omzetgroei in 20 jaar. In ons land dikte de verkoop ruim 5 procent aan.

Carrefour  zag de omzet in het derde kwartaal - op vergelijkbare basis - met 8,4 procent toenemen naar 19,69 miljard euro. Dat is fors beter dan verwacht. De analisten gingen uit van een omzetgroei van 3,8 procent.

Carrefour profiteerde van het groeiend aantal mensen dat thuis werkt en meer eten en drinken koopt in supermarkten. 

Frankrijk, Carrefours grootste markt en thuisland, trok 4 procent aan. De rest van Europa hinkte met 2 procent groei achterop. In ons land steeg de verkoop met 5,4 procent.

Latijns-Amerika, goed voor een klein vijfde van de groepsomzet, maakte de grootste sprong: +28 procent. Brazilië trok 27 procent aan, Argentinië 41 procent.

Turbo op e-commerce

Covid zet een turbo op de e-commerce. Dat is bij Carrefour niet anders. De onlineverkoop schoot 65 procent hoger. Brazilië is met een verdrievoudiging de uitschieter.

Ondanks het positieve covideffect waarschuwt de supermarktketen voor de impact van de lagere verkoop aan horeca en andere bedrijven op de jaarresultaten.

Staking

Dinsdag staakte het personeel van een tiental Belgische Carrefour-supermarkten. Werknemers eisen maatregelen tegen de werkdruk en willen een hogere vergoeding voor het werk tijdens de coronacrisis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud