'Tiffany slaat bod LVMH af'

LVMH hoopte de juwelentak van het luxe-imperium te kunnen versterken met een overname van Tiffany. ©AFP

De Amerikaanse juweliersketen Tiffany gaat niet in op het overnamevoorstel van het Franse luxeconcern LVMH.

LVMH, dat eigendom is van de luxepaus Bernard Arnault en luxemerken als Louis Vuitton en Veuve Clicquot bezit, bevestigde dit weekend het bod van 14,5 miljard dollar op Tiffany. De raad van bestuur van Tiffany heeft het bod beoordeeld en vindt de prijs van 14,5 miljard of 120 dollar per aandeel 'ondergewaardeerd'. Dat melden bronnen aan de Britse zakenkrant Financial Times.

Tiffany had voordat het bod bekend was geraakt een beurswaarde van bijna 12 miljard dollar. Door de interesse van LVMH schiet het aandeel vandaag 32 procent hoger naar 130 dollar, waardoor beleggers het bedrijf op 15,7 miljard dollar waarderen. De keten telt meer dan 300 winkels en behoort tot de grootste in de juwelenindustrie, samen met Cartier en Bulgari, dat al eigendom is van LVMH. Maar volgens analisten kan Tiffany de Europese concurrenten niet bijhouden en kampt het met slabakkende verkoopcijfers. 

Strategie

Het bod toont twee dingen. Ten eerste past het in de strategie van het Franse bedrijf om uit te breiden in Amerika, zijn tweede belangrijkste markt na Azië. Eerder deze maand opende in Texas al een nieuwe Louis Vuitton-fabriek.

300
Tiffany
De juwelenketen Tiffany telt meer dan 300 winkels.

Maar het bod op Tiffany toont ook dat LVMH wil inzetten op zijn juwelentak om de positie van het luxe-imperium te verstevigen. Naast kleren en tassen verkoopt LVMH champagne, wijn, parfums en horloges. Maar de modetak blijft de grootste geldmachine, met een omzet van 18,5 miljard, tegenover 4,1 miljard voor juwelen en horloges. In die sector ziet het bedrijf nog groeimogelijkheden

Louis Vuitton

De voorbije tien jaar steunde LVMH vooral op de verkoop van de lederwaren van Louis Vuitton. Het exclusieve tassen- en valiezenmerk staat voor meer dan de helft van de omzet van de kleding- en lederwarendivisie. Die is op haar beurt goed voor 40 procent van de groepsomzet. Zowat 31 procent van alle Vuitton-tassen, -kleedjes en -schoenen wordt verkocht in Azië, de 11 procent in Japan niet meegerekend. Vooral in China zijn de producten zeer populair. 

Enkele weken geleden kon LVMH puike kwartaalcijfers presenteren. Het bedrijf heeft de hoogste beurswaarde in de eurozone. In 2018 steeg de omzet met bijna 10 procent naar 46,8 miljard euro, de brutobedrijfswinst ging er met 20 procent op vooruit. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud