Advertentie

Toeleveringsproblemen blijken kinderspel voor Mattel

©Photo News

De speelgoedmaker Mattel heeft minder last van leveringsproblemen van grondstoffen en speelgoed dan het gedacht had. Het Amerikaans bedrijf verwacht sterke feestdagen en trekt zijn omzetprognose op.

De verkoop van speelgoed maakte aan het begin van de coronacrisis een forse duik, maar herstelde toen de lockdowns langer gingen duren en thuiswerkende ouders hun kinderen bezig moesten houden.

Intussen sturen vooral leveringsproblemen de wereldhandel in de war, maar daar heeft Mattel minder last van dan verwacht. 'We voldoen aan de vraag', zegt topman Ynon Kneiz. 'Misschien niet aan de volledige vraag, maar meer dan we hadden verwacht.'

Het bedrijf - bekend van Barbie en Fisher-Price - kocht versneld grondstoffen in, regelde op voorhand al containerruimte en legde de tarieven daarvoor vroeg vast. Bovendien breidde Mattel het aantal havens uit vanwaar het zijn speelgoed verspreidt. Al die stappen moeten garanderen dat de kosten niet te hoog oplopen en leveringen verzekerd zijn.

1,8 miljard
dollar
In het derde kwartaal haalde Mattel een omzet van een kleine 1,8 miljard dollar.

In het derde kwartaal boekte Mattel een kleine 1,8 miljard dollar omzet, omgerekend ruim 1,5 miljard euro. Dat was 8 procent meer dan een jaar eerder. De winst ging met 46 procent omhoog naar 813 miljoen dollar, al profiteerde het bedrijf vooral van een forse belastingmeevaller.

Ook zonder die eenmalige meevaller steeg de winst, met een bescheiden 2 procent. Mattel verwacht een goed eindejaar. De jaaromzet zou zo 15 procent hoger uitkomen dan in 2020. Tot nu toe ging het uit van een omzetstijging van 12 tot 14 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud