Twitter-actie Lidl loopt uit de hand

Een liefdadigheidsactie via Twitter heeft warenhuisketen Lidl compleet verrast. Het begon als een kleinschalige belofte, maar is pijlsnel uitgegroeid tot een kleine hype. Inmiddels werd de actie weer stopgezet en liet Lidl weten dat het 10.000 voedselpakketten zal schenken.

Lidl beloofde sinds maandag vijf voedselpakketten (tomatensoep, vol-au-vent en ijspralines) met een waarde van 20 euro weg te geven aan de voedselbanken, per tweet met hashtag #luxevooriedereen. Tegen de verwachtingen van de keten in was de actie een instant succes op Twitter. Na een paar uur stond de teller al op meer dan 4.000 maaltijden.

Daarop stelde Lidl de belofte gisterenavond bij: er zou nog maar één voedselpakket weggeven worden per twitterbericht. Maar ook daarvan moest de keten uiteindelijk terugkomen. Via de openbare omroep VRT raakte bekend dat de groep de actie op dinsdagmorgen om 8 uur stopzette. 

Een geflopte stunt dus, die de groep behoorlijk wat reputatieschade kan opleveren, zo oordelen velen. Al zien anderen er vooral een slimme marketingtruc in die Lidl veel media-aandacht oplevert.

Bij het afsluiten van de actie stond de teller op 1.500 tweets, volgens het oorspronkelijke plan goed voor 7.500 pakketten. Wellicht kan de toezegging van Lidl om dat aantal op te trekken naar 10.000 de effecten van de klungelige aanpak wat milderen. Aan de kostprijs van 200.000 euro scheurt de warenhuisketen zijn broek niet, zei de woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud