Uitbater Pizza Hut koopt Wasbar

©Siska Vandecasteele

Het bedrijf dat de Belgische Pizza Huts uitbaat, koopt Wasbar. Die keten van wassalons-cafés heeft nu drie vestigingen, maar de nieuwe eigenaar ziet potentieel voor honderden vestigingen in heel Europa.

De Gentse onderneming Wasbar wordt voor een onbekend bedrag verkocht aan Top Brands, het bedrijf dat in België en Frankrijk de restaurants van Pizza Hut en de bakkerijketen Paul uitbaat.

©Siska Vandecasteele

Wasbar bestaat nog maar sinds 2012. Het concept werd uitgedacht door de jonge ondernemers Dries Henau (31) en Yuri Vandenbogaerde (27) in het VRT-programma ‘Topstarter’. Wasbar is een gezellig uitgerust wassalon waar mensen iets kunnen drinken terwijl wasmachines hun was doen.

Het alternatief voor de klassieke, kille wassalons met tl-verlichting en het achtergrondgeluid van rochelende afvoerputjes sloeg meteen aan, vooral bij jongeren. In drie jaar tijd openden Vandenbogaerde en Henau drie vestigingen in Antwerpen, Gent en Kortrijk. De keten boekt een omzet van 900.000 euro. Doordat er nog volop wordt geïnvesteerd, is er een klein verlies.

‘Om verder te groeien is meer kapitaal nodig’, geeft Henau als verklaring voor de verkoop. ‘Bovendien was het al van in het begin onze bedoeling het bedrijf binnen vijf jaar te verkopen.’

Derde merk

Eind 2014 vonden de oprichters dat het tijd was om Wasbar te verkopen. Via via kwamen ze terecht bij Top Brands, dat al langer op zoek was naar een derde merk, naast Pizza Hut en Paul. Dat Wasbar een concept is dat nergens in Europa bestaat, wekte interesse. Gisteren werd de deal ondertekend.

Top Brands wil het concept verbeteren en nadien nationaal en internationaal uitrollen. ‘Vooral qua voedsel is er verbetering mogelijk’, zegt Stef Meulemans, de CEO van Top Brands. ‘Nu is het aanbod voeding vrij beperkt. Wij willen het uitbreiden.’ Het is de bedoeling snacks aan te bieden die de klanten ook kunnen meenemen. Meulemans wil een uniek aanbod brengen. Het is niet de bedoeling de pizza’s van Pizza Hut of gebakjes van Paul aan te bieden, klinkt het.

Buitenland

Na de finetuning moet een grote uitrol beginnen. Top Brands denkt dat het concept het potentieel heeft om zijn grootste merk te worden. In België is volgens het bedrijf plaats voor dertig tot veertig vestigingen. Bovendien wil het ook naar het buitenland trekken. Volgend jaar al moeten er wassalons-cafés opengaan in Frankrijk. In dat land ziet Top Brands plaats voor 150 tot 200 vestigingen. Als de formule in Frankrijk aanslaat, wil het ook naar de ons omringende landen en naar Zuid-Europa trekken. ‘In theorie is er in Europa plaats voor zo’n duizend vestigingen’, zegt Meulemans.

De Wasbar-oprichters Henua en Vandenbogaerde behouden een kleine participatie in het bedrijf. Bovendien zullen ze ook de pr verzorgen van Wasbar en van Paul.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud