Verkoop Carrefour België gedaald in 2018

Carrefour verloor klanten aan Delhaize en Colruyt. ©ID/ Valentin Bianchi

Vorig jaar gaven mensen minder uit in de Belgische winkels van de Franse supermarktgroep Carrefour.

De Franse supermarktgroep Carrefour  heeft er een moeilijk jaar op zitten in België. De verkoop daalde op vergelijkbare basis met 1,7 procent tot 4,3 miljard euro. In dat groeipercentage zitten winkels die het hele jaar open waren en zijn tijdelijke sluitingen van winkels weggefilterd.

Meer omzet voor Carrefour-groep

De omzet van de volledige Carrefour-groep steeg vorig jaar op vergelijkbare basis met 1,4 procent naar 84,9 miljard euro. In België, Italië, Spanje en China daalde de verkoop.

In Frankrijk daalde de omzet van de hypermarkten met 1,4 procent. Maar door de groei van supermarkten en buurtwinkels steeg de omzet van Carrefour Frankrijk met 2,1 procent naar 45,3 miljard euro.

Winstcijfers gaf Carrefour nog niet vrij.

 

In de laatste drie maanden van het jaar versnelde de achteruitgang in België nog. Toen daalde de omzet met 3,1 procent naar 1,2 miljard euro.

'Carrefour werd gestraft door een erg concurrentiële markt, die snel afkoelde in vergelijking met het derde kwartaal', schrijft het bedrijf in een persbericht.

Delhaize en Colruyt

In de eerste negen maanden van 2018 steeg ook de omzet van Delhaize. Woensdag wordt duidelijk of de keten ook in de laatste drie maanden van het jaar groeide, want dan publiceert moederbedrijf Ahold Delhaize zijn omzetcijfers voor het vierde kwartaal en heel 2018.

Of ook Lidl en Aldi klanten wegsnoepten bij Carrefour is niet duidelijk. Beide bedrijven hebben nog geen cijfers voor 2018 bekend gemaakt.

Zware herstructurering

950
Herstructurering
Door een herstructurering verliezen momenteel 950 Carrefour-personeelsleden hun werk.

2018 was voor Carrefour België nog om andere redenen een slecht jaar. In januari kondigde het een zware herstructurering aan in België. 1.233 mensen zouden hun job verliezen, maar dat aantal daalde na onderhandelingen met de vakbonden naar 950 mensen. De keten verbouwde onder andere vijf grote hypermarkten om tot kleinere supermarkten.

De hypermarkten zijn een probleem voor Carrefour. Voor de herstructurering maakte de helft van de toen 45 hypermarkten verlies. Ze verloren in de afgelopen jaren klanten aan webwinkels en goedkope supermarktketens zoals Aldi, Lidl en Colruyt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud