Verkoop Carrefour België stokt

Op 23 januari kondigt de nieuwe CEO van Carrefour een 'transformatieplan' aan dat waarschijnlijk ook voor België gevoglen zal hebben. ©BELGAIMAGE

Belgen gaven vorig jaar 4,4 miljard euro uit bij Carrefour. Even veel als in 2016.

Carrefour  België - na Colruyt en Delhaize de populairste supermarktketen van België - is er vorig jaar niet in geslaagd meer te verkopen. De omzet bleef met een stijging van 0,3 procent stabiel op 4,4 miljard euro.

In de laatste drie maanden van 2017 versnelde het groeitempo wel. De omzet steeg toen op vergelijkbare basis met 0,3 procent. Rekening houdend met de opening van nieuwe winkels ging de verkoop er zelfs met 1,2 procent op vooruit. In oktober, november en december belandde er in totaal 1,2 miljard euro in de Belgische Carrefour-kassa's.

Hoeveel daarvan winst is, maakt het Franse moederbedrijf Carrefour Group niet bekend in zijn pas gepubliceerde vierdekwartaalcijfers.

In België heeft Carrefour last van Colruyt, Aldi en Lidl. Die winnen klanten met scherpe promoties. Daardoor heeft ook Delhaize het niet onder de markt.

15 procent minder winst

De volledige Carrefour-groep deed het in 2017 belabberd. De omzet steeg op vergelijkbare basis met 1,6 procent naar 88,2 miljard euro. Ter vergelijking: in 2016 groeide Carrefour met 3 procent.

1,6%
Trage verkoopsstijging
De omzet van de volledige Carrefour-groep nam in 2017 met 1,6 procent toe. In 2016 steeg de verkoop nog met 3 procent.

Ook de evolutie van de winst gaat de verkeerde kant op. De recurrente operationele winst nam af met 15 procent en klokte volgens de eerste prognose af op 2 miljard euro.

Daarme stelt Carrefour zijn prognose voor de tweede keer in zes maanden tijd naar beneden. Eerder ging de groep uit van een winstdaling van 'maar' 12 procent.

Franse hypermarkten

Vooral Frankrijk, waar de helft van de omzet gegenereerd wordt, stelt teleur. De omzet nam er maar toe met 0,8 procent.

Vooral de Franse hypermarkten - grote supermarkten waar ook niet-voedingsproducten worden verkocht - baren kopzorgen. De verkoop daalde er met 0,5 procent.

De Franse grote hypermarkten verkochten opnieuw minder.

Daar wil Carrefour iets aan doen. Op 23 januari stelt Carrefours nieuwe CEO Alexandre Bompard zijn nieuwe toekomststrategie voor. Naar verwachting zal hij aankondigen dat Carrefour zich meer wil toeleggen op e-commerce. Er is ook speculatie dat verlieslatende winkels zullen worden gesloten.

Ook op België, waar er ook enkele verlieslatende hypermarkten zijn, zal de aankondiging van volgende week waarschijnlijk een impact hebben. De Tijd ontdekte dat de directie onder andere meer winkels op zondag wil openen en de openingsuren door de week wil vervroegen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect