Verlies Makro en Metro blijft groeien

Vooral Makro heeft het moeilijk. ©Photo News

Ook in 2019 maakten de Belgische supermarkten en groothandels van Makro en Metro meer verlies.

De groothandels van Metro en zeker de grote supermarkten van zusterketen Makro presteren almaar slechter in België. Vorig jaar nam het verlies opnieuw toe. Het bedrijfsverlies groeide meer dan 5 procent tot 65 miljoen euro, het nettoverlies van 63 naar 66 miljoen euro. Dat blijkt uit de recentste jaarrekening van het bedrijf, waarover de website De Rijkste Belgen eerder berichtte.

Het bedrijf slaagde er wel in meer omzet te boeken. De verkoop steeg met 0,4 procent naar 737,9 miljoen euro. De kentering is hoopgevend, maar een schrale troost gezien het groeiende verlies. Bovendien ligt de omzet nog ruim 10 procent lager dan in 2017.

Geld pompen

Door de slechte financiële prestaties van Metro en Makro pompt het Duitse moederbedrijf Metro al jaren miljoenen in zijn Belgische filiaal om de verliezen te dekken. Sinds 2018 ging het al om 100 miljoen euro. Een deel daarvan werd afgelopen maart in het bedrijf gepompt.

Eind 2019 stelde Metro dat de Belgische winkels zich moesten herpakken. Voor de tweede keer op korte termijn veranderde het bedrijf van koers. Makro ging zich - net als vroeger - meer richten op jeugdbewegingen en wou ook hobbykoks aanspreken. Maar dat brengt voorlopig weinig zoden aan de dijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud