Advertentie
voorkennis

Waarom 750 miljoen euro steken in een zieltogend warenhuis?

©Photo News

Wat bezielde Bernard Arnault om 750 miljoen euro te steken in een zieltogend warenhuis?

Het is een ietwat belegen grapje onder Parijzenaars. Waar heb je het mooiste zicht op Parijs? Vanaf de Tour Montparnasse. Waarom? Een geheime tip? Nee, maar het is de enige plek waar je de aartslelijke Tour Montparnasse zelf niet ziet.

Parijsgangers met wat jaren op de teller weten wel beter. Misschien wel het mooiste zicht op de lichtstad heb je vanaf de achtste verdieping van La Samaritaine, de voorbije decennia een beetje het kleine en ongelukkige zusje van de andere Parijse Grands Magasins zoals Galeries Lafayette, Printemps of zelfs BHV.

Maar woensdag zal blijken dat het lelijke eendje alsnog een prachtige zwaan is geworden. Dan gaat het na een sluiting van 16 jaar opnieuw open. Dat is net op tijd om de beloofde postcorona Roaring Twenties mee te pakken, al dan niet toevallig ook een eeuw geleden de hoogdagen van La Samaritaine.

Bernard Arnault heeft één voordeel tegenover de concurrentie. Hij kan La Samaritaine vullen met producten uit zijn eigen LVMH-collectie.

Maar is zo’n luxe warenhuis in tijden van Amazon niet iets van het verleden, een anachronisme en op zijn best een museum over hoe de consument tot een jaar of 40 geleden graag verwend werd? Toen La Samaritaine in 2005 sloot voor renovatie, maakte Amazon nog een bescheiden 8,5 miljard dollar omzet. Vorig jaar was dat 386 miljard dollar. Samaritaine-eigenaar en luxepaus Bernard Arnault ziet het bezwaar niet. Het luxe-imperium LVMH dat hij de voorbije decennia opbouwde, maakte van hem volgens Bloomberg de op een na rijkste mens van de planeet, vlak na - inderdaad - Amazon-oprichter Jeff Bezos.

Niet minder dan 750 miljoen euro pompte LVMH in de renovatie van het in 2005 door brand verwoeste majestueuze pand tussen de Pont Neuf, het Louvre en de Notre-Dame. Dat is veel geld om terug te verdienen. Maar Arnault heeft één voordeel tegenover de concurrentie. Hij kan La Samaritaine vullen met producten uit zijn eigen LVMH-collectie. Juwelen van Tiffany, champagne van Moët & Chandon, couture van Dior, het zal er allemaal te vinden zijn. Met als klapstuk een gloednieuwe vestiging van Arnaults luxehotelgroep Cheval Blanc. Als de 72 kamers in september geboekt kunnen worden, beginnen de tarieven bij 1.150 euro per nacht.

Voeg dat bij de verwachting dat meer dan de helft van de omzet van La Samaritaine niet van de Parijzenaars zal komen, maar van toeristen, en concludeer dat Arnault in meer investeerde dan alleen een mooi uitzicht over de stad.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud