Wal-Mart opent prijsoorlog nog voor 'Black Friday'

Black Friday leidt steevast tot overrompelingen van winkels in de VS - Foto Bloomberg

De Amerikaanse retailer Wal-Mart zet flink het mes in zijn prijzen voor speelgoed. De keten wil daarmee al een voorsprong nemen op haar voornaamste concurrenten in aanloop naar 'Black Friday'. Dat is de vrijdag na Thanksgiving - dit jaar 25 november - die traditioneel het startschot is voor de eindejaarskoopjes in de VS en gekenmerkt wordt door forse promoties.

Dat alles blijkt uit een peiling van Bloomberg Industries op basis van de online geafficheerde prijzen. Wal-Mart is een kleine 5 procent goedkoper dan concurrenten als Target en Amazon. Zowat twee weken geleden was Target nog een halve procent goedkoper en had Amazon maar een achterstand van 1 procent. Ook andere kleppers als Toys 'R' Us en Kmart blijken duurder dan Wal-Mart.

Uit het onderzoek blijkt wel dat enkel Amazon alle door Bloomberg Industries geselecteerde speelgoedartikelen op voorraad had. In die peiling bleek Target de slechtste leerling van de klas. Bijna een kwart van de artikelen bleek niet voor handen in die keten.

Black Friday is met ruime voorsprong het belangrijkste verkoopsmoment voor Amerikaanse retailers. Dit jaar ligt de inzet extra hoog. Daar waar vorig jaar de eindejaarsverkopen nog een verrassend sterke groei van 5,2 procent konden voorleggen in vergelijking met een jaar eerder, mikt de National Retail Federation - een in Washington gevestigde sectorfederatie -  voor dit jaar op een daling met 2,8 procent. Of die voorspelling klopt, zal in belangrijke mate bepaald worden door de verkoopcijfers van volgende vrijdag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud