Advertentie
Advertentie

Wal-Mart verlaagt jaarprognose na zwak kwartaal

Een vestiging van Wal-Mart in Miami, in de Amerikaanse staat Florida. ©REUTERS

's Werelds grootste supermarktgroep Wal-Mart zet het mes in haar jaarprognose na tegenvallende resultaten in het tweede kwartaal. De winstvooruitzichten worden met een kleine 10 procent verlaagd.

In het tweede kwartaal boekte Wal-Mart  een groepswinst van 3,48 miljard dollar of 1,08 dollar per aandeel. Dat is zo'n 12 procent minder dan een jaar eerder. Analisten hadden rekening gehouden met een daling, maar mikten gemiddeld op een winst per aandeel van 1,12 dollar.

Ook iets hoger op de resultatenrekening oogt het rapport van de supermarktreus niet al te fraai. De operationele winst daalde met 10 procent naar 6,1 miljard dollar. Het bedrijf wijt die daling zelf aan 'wisselkoersschommelingen, lagere marges in de VS en investeringen in klantenbeleving'.

4,40 - 4,70 $
De nieuwe prognose voor de winst per aandeel van Wal-Mart. Voordien mikte de groep op 4,70 tot 5,05 dollar per aandeel.

'Hoewel het niet zo snel gaat als we zelf zouden willen, zijn onze fundamenten aan het verbeteren', stelt topman Douc McMillon in een persbericht. 'In dit geval vereisen de veranderingen die we willen ook investeringen, en die gaan onze winst dit jaar onder druk zetten.'

En dus zet McMillon het mes in zijn jaarprognose. Wal-Mart mikt voor het boekjaar, dat eindigt op 31 januari 2016, op een winst per aandeel van 4,40 tot 4,70 dollar. Dat is een kleine 10 procent minder dan de prognose van 4,70 à 5,05 dollar per aandeel die eerder was opgegeven.

Asda

De Britse keten Asda, eigendom van Wal-Mart, heeft het bijzonder zwaar met de concurrentie van harddiscounters Aldi en Lidl in het VK. ©REUTERS

Wal-Mart is ook actief in het VK, met de keten Asda. En die is allesbehalve een lichtpunt. Asda rapporteert geen gedetailleerde cijfers, maar moest wel een daling van de vergelijkbare omzet met 4,7 procent opbiechten. Die vergelijkbare omzet houdt geen rekening met winkelopeningen en -sluitingen en is daarom een goede indicator van de operationele prestaties van een supermarktketen.

Asda slaagt er maar niet in de neerwaartse trend te keren, integendeel. Het vorige kwartaal daalde de vergelijkbare omzet al met 3,9 procent. De keten is volop bezig zich te wapenen tegen het grote succes dat de harddiscounters boeken in het VK. Daarbij werd resoluut gekozen voor prijsverlagingen, een riskante stap voor een keten die dat niet gewoon is in de concurrentie met doorwinterde discounters als Aldi en Lidl.

Toch wil topman Andy Clarke niet van opgeven weten. 'We blijven vastbesloten de prijskloof met de discounters te verkleinen', verklaarde hij tijdens een persconferentie, waarin hij ook sprak van tekenen van beterschap in het derde kwartaal. Vragen over zijn toekomst bij het bedrijf veegde hij van tafel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud