Walmart zet rem op expansie

Shoppers met een vol karretje in Los Angeles, op een vroege herfstochtend (Foto AFP) ©AFP

Nu retailreus Walmart na jaren aanmodderen de Amerikaanse thuismarkt weer op het groeipad heeft, is de even chaotische als rücksichtlose buitenlandse expansie het zorgenkind.

Walmart, de grootste retailer én met 2,2 miljoen ‘associates’ de grootste privé-werkgever ter wereld, rondde het tweede kwartaal af met een omzet van 114,3 miljard dollar, 4,5 procent meer dan een jaar eerder.

Maar hoe indrukwekkend dat cijfer ook moge zijn, analisten hadden nog net op iets meer gerekend. Na jaren kwakkelen is dit keer niet de belangrijke Amerikaanse thuismarkt het probleem. Met 2,2 procent organische groei zit de groep daar weer op het groeipad.

Opmerkelijk is dat Walmart in landen als Mexico, China en Brazilië stilaan dezelfde ‘loonzakjescyclus’ merkt als in de VS. Veel consumenten spenderen stevig als ze net hun loonzakje ontvangen hebben en beperken zich tot aan de volgende ‘paycheck’ tot kleine aankopen. Net zoals Walmart thuis op die trend inspeelde met kleinere ‘Neighborhood Market’-winkels, gaat de retailer ook in het buitenland op de rem staan.

In zijn haast een voetafdruk te krijgen in het buitenland, zette Walmart er zonder veel lokale expertise mastodontwarenhuizen neer. ‘We hebben onszelf voorbijgestoken’, erkende financieel directeur Charles Holley. ‘Economisch zijn we nog steeds erg positief over China en Brazilië. De fout ligt gewoon bij ons.De groep gaat terug naar de tekentafel en dringt de expansie 30 procent terug.



Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud