Wie is Tencent, Carrefours nieuwe beste vriend?

Tencent is de eigenaar van de populaire app WeChat. ©REUTERS

Door samen te werken met Tencent kan Carrefour zich op de Chinese markt versterken.

De Franse supermarktketen Carrefour slaat de handen ineen met het machtige Tencent. De Chinese internetreus neemt een belang in de activiteiten van de Fransen in de Volksrepubliek. De samenwerking gaat over data, mobiele betalingen en de wedergeboorte van de ‘brick and mortar’ winkel. En ze moet de supermarktketen voorzien van extra munitie in de strijd tegen Amazon en Alibaba.

Wat is Tencent?

Tencent is de afgelopen jaren uitgegroeid tot China’s grootste internetconglomeraat naar marktkapitalisatie. Het bedrijf is kapitaalkrachtig en wordt op de beurs van Hongkong gewaardeerd op 4.510 miljard Hongkongse dollar, ruim 470 miljard euro.

Tencent heeft met de WeChat-app een krachtig platform waarop gebruikers praktisch hun hele leven kunnen organiseren: van het regelen van bankzaken tot het onderhouden van sociale en bedrijfscontacten, van het boeken van een taxirit tot het betalen van de energierekening. En nu dus misschien ook de Carrefour-boodschappen.

Wat houdt de deal met de Chinezen in?

Tencent neemt samen met de supermarktketen Yonghui een belang in de Chinese activiteiten van Carrefour. Dat is althans de intentie, want hoe groot het belang precies wordt en wat ervoor wordt betaald, is nog niet bekendgemaakt. Carrefour zal het merendeel van de aandelen in bezit houden, was het enige dat de partijen dinsdag kwijt wilden. De deal moet de innovatiekracht van Tencent bundelen met de winkelervaring van Carrefour, stelden ze in een gezamenlijk persbericht.

Waarom komen de Fransen uit bij Tencent?

Samenwerken met een partij als Tencent is voor de meeste buitenlandse actoren op de Chinese markt een droomhuwelijk. Het doet bedrijven bijna gegarandeerd aan zichtbaarheid winnen, via de netwerken van het internetconglomeraat.

Wat ziet Tencent in Carrefour?

Carrefour, met een marktkapitalisatie van ‘slechts’ 14,8 miljard euro veel kleiner dan Tencent, boekte in 2016 een operationeel verlies van 56 miljoen euro in Azië. De Franse supermarktketen mag het moeilijk hebben op de Chinese markt, Carrefour is nog altijd een grote buitenlandse naam in China. Een naam die Tencent kan helpen te groeien in een sector waar het zelf nog geen grootschalige activiteiten heeft: die van kwalitatief hoogwaardige (voedings)producten.

Gegeven de moeilijkheden op de Chinese markt en het gebrek aan innovatiekracht is het aannemelijk dat Tencent zich voor een schappelijke prijs kan inkopen. Een welkome partner voor Tencent, dat op alle fronten een harde strijd voert met Alibaba, de Chinese variant van Amazon.

Waar kan Tencent zijn stempel drukken?

Digitale snufjes die Tencent nu al op andere fronten toepast, zouden het shopgemak voor klanten van Carrefour verregaand kunnen vergemakkelijken. Zo is Tencent onder de vlag van WeChat sinds kort zelf al actief met een serie onbemande buurtsupers. Geregistreerde gebruikers kunnen de winkel na het scannen van een QR-code in de WeChat-omgeving betreden, waarna ze vrijuit kunnen shoppen.

Het betaalsysteem van Tencent-dochter WeChat. ©REUTERS

De producten, allemaal uitgerust met een NFC-chip (near field communications), worden automatisch afgerekend als de gebruiker langs het poortje naar de uitgang loopt. Na een simpele scan en een afrekening met WeChat Pay opent de deur zich opnieuw.

Waar ligt de toegevoegde waarde voor Tencent?

De data die Tencent in het online landschap vergaart via de activiteiten van gebruikers op de sociale domeinen op bijvoorbeeld het WeChat-platform, zijn bijna oneindig. Dat WeChat Payments, net als Alipay, op steeds meer plekken in China kan worden ingezet om af te rekenen, betekent dat er ook vanuit de offline wereld al meer gegevens binnenlopen in de systemen van Tencent.

Big data, dus? De heilige graal voor ondernemingen in de 21ste eeuw wordt in het offline landschap nog nauwelijks op grote schaal uitgebaat, terwijl de offline markt ondanks de explosieve groei in e-commerce nog altijd goed is voor naar schatting 80 procent van de aankopen.

Door in te zetten op fysieke aanwezigheid in het Chinese winkellandschap kunnen die aankopen, en daarmee gebruikersprofielen, verregaand in kaart worden gebracht. Dat kande positie van Tencent als allesweter in het gevecht met Alibaba nog verder versterken.

Hoe uniek is de deal?

De mededeling over de Chinees-Franse combinatie komt twee maanden nadat Auchan bekend heeft gemaakt te gaan samenwerken met Alibaba. Die laatste, de grootste rivaal van Tencent op de Chinese markt, mengt zich de jongste maanden actief op de offline retail.

Zo opende het zelf al meerdere Hema’s - niet te verwarren met HEMA, de Hollandse Eendrachtsprijzen MAatschappij. Hema is een winkel die gebruikers naast de supermarktfunctie ook de kans biedt aangeschafte producten direct te laten bereiden en op te eten. De winkel wordt aangevuld met restaurants en pop-up stores, die allemaal via de platformen van Alibaba thuisbezorgdiensten aanbieden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect