Advertentie

'Witte producten' keren terug bij Carrefour

©Lieven Van Assche

De Franse supermarktgigant Carrefour stopt met zijn huismerk 'Carrefour Discount'. Dat basismerk, goed voor een 350-tal producten, zal vanaf 2015 zonder logo in de rekken liggen. Een terugkeer naar de witte producten, als het ware.

Carrefour lanceerde 'Carrefour Discount' in 2009 onder toenmalig topman Lars Olofsson. Die wilde met dat productgamma de concurrentie van harddiscounters als Aldi en Lidl het hoofd bieden. Ook andere supermarktketens hebben een huismerk voor basisproducten. Bij Delhaize is dat '365', Colruyt heeft 'Everyday'.

Olofsson nam in 2012 ontslag, en diens opvolger Georges Plassat liet al meteen blijken dat hij geen fan was van dat huismerk. Hij stoorde zich vooral aan de link die werd gelegd tussen discount en het Carrefour-logo.

Advertentie

'Het vertroebelt ons imago', verklaarde hij enkele maanden na zijn aantreden. 'Je ziet de concurrentie toch ook geen discountproducten onder hun eigen merknaam verkopen?'

Plassat kreeg extra munitie in zijn strijd tegen het huismerk vanwege de zwakke prestaties ervan, vooral dan in thuismarkt Frankrijk. Daar wordt de strijd al lang niet meer gestreden tussen de harddiscounters en de 'klassieke' supermarkten, maar tussen de grootdistributeurs onderling. Hypermarktketens zoals E. Leclerc en Intermarché hebben een ware prijzenslag ontketend bij onze zuiderburen.

Advertentie
Op een podium in een sportarena tekende Trump, toegejuicht door zijn aanhangers, meteen een resem MAGA-maatregelen.
Verkiezingen VS
Donald Trump nam een vliegende start en kondigt een nieuwe gouden eeuw voor Amerika aan. Met tientallen beslissingen op dag één tast hij af hoe ver hij kan gaan in de invulling van zijn macht. 'Presidenten zijn machtig, maar hij is geen koning.'

In het nieuws

Alle artikels meer
Digitale beroepen zouden dan toch weer kunnen genieten van het fiscale gunstregime op de auteursrechten. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez voert daar al langer strijd voor.
Tarief meerwaardebelasting halveert in nieuwe supernota
In een nieuwe versie van de supernota van Bart De Wever halveert het tarief van de meerwaardebelasting op aandelen van 10 naar 5 procent, blijkt uit een lek naar VTM Nieuws. Het verklaart deels het ongemak waarmee Vooruit rond de tafel zit.
Gesponsorde inhoud