'Witte producten' keren terug bij Carrefour
De Franse supermarktgigant Carrefour stopt met zijn huismerk 'Carrefour Discount'. Dat basismerk, goed voor een 350-tal producten, zal vanaf 2015 zonder logo in de rekken liggen. Een terugkeer naar de witte producten, als het ware.
Carrefour lanceerde 'Carrefour Discount' in 2009 onder toenmalig topman Lars Olofsson. Die wilde met dat productgamma de concurrentie van harddiscounters als Aldi en Lidl het hoofd bieden. Ook andere supermarktketens hebben een huismerk voor basisproducten. Bij Delhaize is dat '365', Colruyt heeft 'Everyday'.
Olofsson nam in 2012 ontslag, en diens opvolger Georges Plassat liet al meteen blijken dat hij geen fan was van dat huismerk. Hij stoorde zich vooral aan de link die werd gelegd tussen discount en het Carrefour-logo.
'Het vertroebelt ons imago', verklaarde hij enkele maanden na zijn aantreden. 'Je ziet de concurrentie toch ook geen discountproducten onder hun eigen merknaam verkopen?'
Plassat kreeg extra munitie in zijn strijd tegen het huismerk vanwege de zwakke prestaties ervan, vooral dan in thuismarkt Frankrijk. Daar wordt de strijd al lang niet meer gestreden tussen de harddiscounters en de 'klassieke' supermarkten, maar tussen de grootdistributeurs onderling. Hypermarktketens zoals E. Leclerc en Intermarché hebben een ware prijzenslag ontketend bij onze zuiderburen.
Meest gelezen
- 1 Vooruit stuurt alarmsignalen over formatie federale regering uit
- 2 Arco belegt bij federale overheid en banken
- 3 Hendrik Bogaert (ex-CD&V) verkoopt uitzendkantoor en wordt investeerder
- 4 Havens Antwerpen-Brugge en Rotterdam gaan samenwerken: 'In Europa elkaar de tent uit concurreren is gewoon niet slim'
- 5 AG Insurance en Belfius verhogen rente op spaarverzekering