Zalando boekt winst tegen verwachting

Op jaarbasis maakt Zalando al enkele jaren winst, maar op kwartaalbasis gaat het bedrijf geregeld kopje onder. ©Photo News

De Duitse online kledingreus heeft in de eerst drie maanden van dit jaar winst gemaakt. Nochtans hadden analisten verlies verwacht.

Het aandeel van de Duitse kleding- en cosmeticawebwinkel Zalando schiet dinsdag ruim 10 procent hoger. De reden is een vrij kort statement dat de kledingreus op zijn site publiceerde.

55,7 miljoen
Verlies
In het derde kwartaal van 2018 boekte Zalando 55,7 miljoen euro bedrijfsverlies.

'Zalando verwacht een positieve aangepaste ebit (bedrijfswinst, red.) van single-digit millions (tussen 1 en 10 miljoen, red.) en dus boven de verwachtingen van de markt.' Die ging uit van 10 miljoen euro verlies, blijkt uit de analistenconsensus die Zalando opstelde. Op donderdag 2 mei komt het bedrijf met definitieve resultaten.

Waarom Zalando het beter deed dan verwacht, is niet meteen duidelijk. 'Het demonstreert dat we focussen op een sterke aansturing', zegt financieel directeur David Schröder.

Het bedrijf zegt dat het op schema zit om zijn doelstellingen voor 2019 te halen. De bedrijfswinst moet volgens plan afklokken op een bedrag tussen 175 en 225 miljoen euro.

Verlies door de zon

Zalando heeft het moeilijk om winst te maken. Jarenlang was het bedrijf verlieslatend. Naar eigen zeggen omdat het volop investeert in de groei van het bedrijf. Sinds 2014 slaagt het bedrijf er op jaarbasis in om bedrijfswinst te maken. Vorig jaar ging het om 119 miljoen euro en daar bleef netto 51 miljoen over.

Sinds 2014 maakt Zalando op jaarbasis winst.

Maar op kwartaalbasis gaat Zalando geregeld kopje onder. Dat was zo vorige zomer. Toen boekte Zalando in het derde kwartaal 55,7 miljoen euro bedrijfsverlies, terwijl een jaar daarvoor sprake was van 5,9 miljoen euro verlies.

Dat kwartaalrapport maakte de zwakte van Zalando duidelijk: het gratis op opstuurbeleid. Wie kleren koopt bij Zalando, moet niet betalen voor de levering. Kleding kan ook gratis worden teruggestuurd.

Soldenkortingen

Doordat het vorige zomer erg lang warm bleef, kochten mensen aan het einde van het seizoen nog steeds zomerkleding, die toen aan soldenkortingen verkocht werd. De nieuwe najaarscollectie bleef liggen in de Zalando-magazijnen.

Gevolg: per verzonden pakje haalde Zalando minder inkomsten binnen. Terwijl het bedrijf koerierbedrijven dezelfde transportkosten moest betalen.

Officieel heette het dat dat er nu eenmaal bijhoort. Klant is koning.

Italianen moeten betalen

Maar in de marge begon Zalando te experimenteren met verzendingen die klanten wel moeten betalen. Italianen die een pakket kopen dat minder dan 24,90 euro kost, moeten sinds kort 3,50 euro verzendkosten betalen.

Daarnaast ontdekten mensen die galajurken bestellen grote etiketten bevestigd aan hun jurk. De boodschap was duidelijk: als u dit etiket wegneemt, accepteren we de jurk niet meer als u ze terugstuurt. Zo maant Zalando zijn klanten aan om jurken niet één keer te dragen op een feestje en ze nadien terug te sturen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect