Advertentie

Zalando en co. kiezen uw outfits

©Zalando

Modewebwinkels en kledingketens omarmen de 'personal shopper'. Die stelt outfits voor u samen zodat u nog meer koopt, en nooit meer met sokken in sandalen de straat op gaat.

Past deze rok bij mijn model? Vloeken deze schoenen met mijn hemd? Die vragen stellen veel mensen zich elke ochtend, en vaak geven ze het verkeerde antwoord.

Daar willen modemerken zoals het Duitse Zalando  en de Belgische kledingbedrijven FNG  en E5 Mode iets aan doen. Ze lanceren de personal shopper: een mode-expert die uw outfit samenstelt.

Zalando

Wie gebruik maakt van de personal shopper, koopt meer kleding.
Dieter Penninckx
CEO FNG

Belgen kunnen sinds deze week terecht bij Zalon, een dochtermerk van de modereus Zalando. Wie zich op de website registreert, krijgt suggesties voor kleding die volgens de fashionista’s van Zalando bij hem past. Een gebruiker moet eerst een onlinevragenlijst invullen, waarin gevraagd wordt naar zijn maten en naar wat voor kleding hij graag draagt.

Op dezelfde manier werkt Suitcase, een Antwerpse webwinkel die twee weken geleden werd gekocht door de Belgische modegroep FNG. Die heeft ook de schoenwinkelketen Brantano en talloze kinder- en vrouwenkledingketens in haar portefeuille. Bij Suitcase wordt u zelfs persoonlijk opgebeld om te achterhalen wat u graag draagt.

Tientallen stylisten

Wie zijn gsm of computer uitzet, komt tegenwoordig ook in stenen winkels personal shoppers tegen. Sinds twee weken heeft elke winkel van de Belgische keten E5 Mode een outfitsamensteller. Klanten kunnen op een vooraf afgesproken tijdstip gratis samenzitten met een personal shopper, waarna ze een uur lang samen de winkel induiken.

Suitcase en Zalon maken gebruik van tientallen stylisten, maar ook van big data. ‘Bij ons worden gebruikers volgens hun profiel ingedeeld, maar de personal shoppers voeren nog wijzigingen door’, zegt FNG-CEO Dieter Penninckx. ‘In de toekomst zal technologie wellicht een nog grotere rol spelen.’

Helemaal gratis

50
Zalando heeft 50 personal shoppers in dienst voor België en Nederland. Tegen eind dit jaar moeten dat er dubbel zoveel zijn.

‘Momenteel hebben we voor Nederland en België 50 personal shoppers in dienst’, zegt Dieter Meeuwssens, de directeur van Zalon België. ‘Dat aantal verdubbelen we tegen het einde van het jaar.’

Het advies is bij de drie spelers volledig gratis. Er zijn geen abonnementskosten en Zalon en Suitcase sturen het pakket kleding kosteloos op. U betaalt wat u bevalt. De rest stuurt u gratis terug.

Winst maken

Toch valt er winst te maken als de platformen voldoende schaal hebben. ‘Klanten die gebruikmaken van de dienst, kopen in de meeste gevallen een veel grotere hoeveelheid kleding dan klanten van een klassieke webwinkel’, zegt Penninckx en dat beaamt Zalon.

De bedrijven zeggen ‘dat de markt klaar is voor deze dienst’ en ‘de mensen deze service echt willen’. Zalon zwaait met bevragingen bij klanten. Penninckx kijkt rond in zijn omgeving. ‘Mensen zijn gevoeliger geworden voor mode dankzij modeblogs en lifestyleprogramma’s op tv. In andere landen is de personal shopper al langer bezig aan een opmars. In Londen bijvoorbeeld zijn er talloze winkels die er aanbieden.’

Jong en oud

Penninckx heeft het over een duurzame trend en ziet potentieel bij jong en oud, man en vrouw. Nu richt Suitcase zich nog op koopkrachtige mannen. ‘Maar we bekijken of we het concept kunnen uitrollen bij onze andere merken.’ Zalon richt zich nu al op iedereen.

Voor E5 Mode is de offline personal shopper een goede manier om zijn klanten naar zijn winkels te lokken. ‘Ons cliënteel is wat ouder (40 jaar en meer, red.) en voelt zich vaak onzeker over zijn kledingkeuze’, zegt CEO Ronald Boeckx. ‘Als onze klanten in de ogen van een verkoper zien dat ze staan met een bepaalde outfit, boost dat hun zelfvertrouwen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud