Zalando kiest voor uitersten

Zalando wil het luxeaanbod verdubbelen tegen 2023.

Zalando heeft er een sterk jaar op zitten. De e-commercereus wil die groei voortzetten door meer luxemerken én tweedehandskledij aan te bieden.

De webwinkel Zalando wil zijn 31 miljoen klanten - ruim 4,5 miljoen meer dan in 2018, een record - meer luxe aanbieden. Vandaag biedt de webshop meer dan 260 luxemerken aan, waaronder stukken van de Britse modeontwerpsters Victoria Beckham en Vivienne Westwood. 

35 procent
groei
De luxetak van Zalando groeide met 35 procent in 2019.

Maar tegen eind 2023 wordt dat premiumaanbod verdubbeld, en uitgebreid met high-end namen als Moschino en Alberta Ferretti. Dat moet de omzet van dat luxesegment, met een merkbaar hoger prijskaartje dan het 'gewone' aanbod van Zalando, doen verdriedubbelen.

Zo kan het e-commercebedrijf, dat donderdag zijn jaarresultaten presenteerde, het tempo van 2019 aanhouden. Afgelopen boekjaar groeide de luxetak van de Duitse webreus met 35 procent. 

Millennials

Zalando richt zich met zijn luxeaanbod specifiek op de jongere generatie. 'We hebben de meeste millennial- en Generatie Z-klanten in Europa. Naar verwachting is die groep tegen 2025 goed voor 55 procent van alle luxeaankopen', zegt Lena-Sophie Röper, de aankoopdirecteur voor premiummode bij Zalando, in een persbericht. De luxemarkt neemt met 38 miljard euro een derde van de Europese modemarkt in. 

Lena-Sophie Röper, de aankoopdirecteur voor premiummode bij Zalando.

Tweedehands

Tegelijk kiest Zalando ervoor meer aandacht te geven aan tweedehandskledij. Via het nieuwe platform Pre-Owned kunnen Duitse klanten vanaf het derde kwartaal van 2020 hun eigen Zalando-kleren aanbieden en verkopen. De praktische kant - inclusief de mogelijkheid om items tot 100 dagen na aankoop gratis terug te sturen - blijft dezelfde als op de rest van de website.

Jongeren mixen toegankelijke mode met designerstukken.
David Schneider
co-CEO Zalando

Luxe en tweedehands lijken misschien moeilijk te verzoenen, maar de combo past volgens co-CEO David Schneider in de tijdgeest. 'Zeker jonge klanten combineren graag toegankelijke mode uit de winkelstraten met designerstukken.' Het duurzame aspect van tweedehands kledij rijmt ook met de 'sustainability strategy' van het bedrijf. 

Cyber Monday

De totale omzet - flink aangedikt door het vierde kwartaal - steeg in 2019 met 20 procent, tot een kleine 6,5 miljard euro. Daar puurde het bedrijf een brutobedrijfswinst (ebitda) van 360 miljoen euro uit, een stijging van 75 procent. In het vierde kwartaal, door het eindejaar en kortingstunts als Black Friday en Cyber Monday een van de beste periodes voor de e-commerce, realiseerde Zalando net geen 2 miljard euro omzet. 

In 2020 verwacht het bedrijf dat de omzet toeneemt met 15 à 20 procent. Zalando wijst erop dat die verwachting een mogelijke impact van het coronavirus buiten beschouwing laat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud