Zalando verzendt niet langer altijd gratis

Zalando benadrukt dat de maatregel er alleen komt in Italië. Al geeft het bedrijf geen garanties. ©IMAGEGLOBE

De Duitse kledingwebwinkel Zalando laat zijn befaamde gratismodel deels los. Italianen moeten verzendkosten betalen als hun kledingpakket minder dan 24,90 euro kost.

Opvallend nieuws uit Italië. Voortaan zal de Duitse e-commercereus Zalando  er zijn pakjes niet langer altijd gratis bij klanten thuis leveren. Italianen die voor minder dan 24,90 euro kleding bestellen, moeten 3,50 euro verzendkosten betalen.

Indruisen

Ik beschouw dit als een experiment dat kan uitbreiden naar andere landen.
Gino Van Ossel
Winkelexpert

Kleding terugsturen blijft altijd gratis. Als maar een deel van de kleding terugkomt, stort Zalando de verzendkosten niet terug. Dat gebeurt wel als klanten de volledige bestelling weer naar Zalando sturen.

De maatregel druist in tegen de filosofie die het bedrijf groot maakte. Tot voor kort verzond Zalando consequent al zijn kleding gratis.

Met de altijd-gratis-strategie verlaagde Zalando de drempel van online winkelen en lokte het klanten weg bij fysieke winkels. Zalando maakte van de woonkamer een paskamer. Klanten konden er zoveel (of zo weinig) kleding passen als ze wilden, zonder verplicht te zijn om ze te houden of er iets voor te betalen.

Alleen in Italië

Zalando haast zich om te zeggen dat de maatregel er alleen komt in Italië. 'Het is een specifiek land', zegt woordvoerder Monica Franz.

Zalando lanceert abonnement

Italianen die toch kleine Zalando-pakjes gratis thuis willen krijgen, kunnen binnenkort een abonnement nemen op Zalando Plus. Daarvoor moeten ze 15 euro per jaar betalen.

In ruil zijn leveringen altijd gratis. In sommige regio's krijgen abonnees hun kleding al aan huis opde dag dat ze die gekocht hebben. Retourzendingen worden door de postbode kostenloos aan huis opgehaald. Er zijn ook kortingen die niet gelden voor andere Zalando-klanten.

De dienst is voorlopig alleen in Duitsland actief, maar wordt binnenkort ook in andere landen gelanceerd, aldus Zalando.

'Ook Zalando Plus past in een experiment van Zalando om kostendekkender te werken', zegt winkelexpert Gino Van Ossel. 'Maar meer nog is het de bedoeling om klanten aan zich te binden en weg te houden van de concurrentie. Wie abonnee is, bestelt meer bij Zalando.'

'E-commerce is er nog niet even volwassen als in pakweg het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De Italianen bestellen minder kleding per pakje dan andere Europeanen. Dankzij de maatregel worden de bestellingen groter.' Hoe duurder het pakje, hoe groter de winst.

Is volledig uit te sluiten dat de maatregel ooit naar België of andere landen komt? 'We kunnen niets garanderen, maar nu doen we het alleen in Italië', zegt Franz.

Experiment

Winkelexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School) gelooft niet dat Zalando de maatregel tot Italië beperkt. 'De Italianen pikken het niet dat ze de enige in Europa zijn die verzendkosten moeten betalen. Ik beschouw dit als een experiment dat kan uitbreiden naar andere landen. Zalando test of zijn winst erdoor stijgt.'

Meer winst is welkom. Afgelopen zomer boekte Zalando 55,7 miljoen euro bedrijfsverlies. De oorzaak? Klanten gaven minder uit per bestelling.

'Daar probeert Zalando met de maatregel iets aan te doen', zegt Van Ossel. Hij gelooft niet dat er een revolte zal uitbreken bij Zalando-klanten die weinig kopen. 'Het plan van Zalando kan werken. De omzet zal er niet onder lijden en de winst zal groter worden. Zalando ontmoedigt klanten die bestellingen plaatsen waaraan het niets verdient.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n