Advertentie

Zweedse zakendynastie Wallenberg pompt miljoenen in Vinted

Vinted-CEO Thomas Plantenga. ©doc

Vinted, het Litouwse bedrijf achter de app waarop gebruikers tweedehandskledij verkopen, haalt 250 miljoen euro op. Investeerders waarderen Vinted nu op 3,5 miljard euro.

EQT, het investeringsvehikel van de steenrijke Zweedse zakenfamilie Wallenberg, pompt samen met enkele bestaande aandeelhouders 250 miljoen euro in Vinted. Het is niet bekend of de Boël-holding Sofina, die in 2019 een participatie nam in de eenhoorn, daarbij is. Uit de jaarrekening van 2020 blijkt dat Sofina een belang van 2,72 procent in Vinted houdt.

De snel groeiende onlinemarktplaats voor tweedehandskledij gaat de miljoenen gebruiken voor marketing en de verbetering van de veiligheid en klantenservice op de app. Vinted investeert ook in zijn personeel, dat het afgelopen jaar met 75 procent toenam tot ruim 700 werknemers.

1,3 miljard
omzet
In 2019 haalde Vinted een omzet van 1,3 miljard euro.

De app, die in 2008 gelanceerd werd door twee vrienden uit de Litouwse hoofdstad Vilnius, groeide de jongste jaren als kool. Ruim 45 miljoen gebruikers uit 13 landen, van wie ongeveer 1 miljoen Belgen, wisselen hun kledij uit op Vinted. Dat resulteerde in 2019 in een omzet van 1,3 miljard euro. Investeerders waarderen Vinted na de financieringsronde op 3,5 miljard euro. Het bedrijf is zo de eerste Litouwse eenhoorn - een niet-beursgenoteerde start-up met een waarde van meer dan 1 miljard dollar.

Wind in de zeilen

Door de pandemie had onlineshoppen het afgelopen jaar de wind in de zeilen. Tijdens de verschillende lockdowns nam het aanbod op Vinted, in Europa de marktleider voor de onlineverkoop van tweedehandskledij, met 17 procent toe. 'Al schommelt de verkoop als regels worden versoepeld', zegt de Nederlandse CEO Thomas Plantenga aan Het Financieele Dagblad.

Niettemin zit Vinted met zijn duurzame alternatief op een groeiende niche in de kledingmarkt. ThredUp, een Amerikaanse tegenhanger, trok in maart naar de techbeurs Nasdaq en zag zijn koers met 34 procent toenemen. Grotere kledingmerken zoals H&M en Levi's zetten hun eigen tweedehandsvehikel op poten. En zelfs de Franse luxegigant Kering nam een belang van 5 procent in Vestiaire Collective, een tweedehandsplatform voor luxekledij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud