Franse sporters doen Basic Fit met een kwart groeien

©Photo News

Basic Fit opent dit jaar gemiddeld twee fitnesscentra per week, waardoor niet langer België maar Frankrijk de grootste thuismarkt wordt.

De beursgenoteerde fitnessgroep Basic Fit  werd vorig jaar op ongeveer alle niveaus een kwart groter, blijkt uit de jaarcijfers die ze dinsdag publiceert. De omzet groeide met 26 procent tot 326 miljoen euro. Het bedrijf kreeg er 102 nieuwe vestigingen bij, wat het totaal op 521 brengt. Basic Fit telt mede daardoor nu 1,5 miljoen leden, wat 26 procent meer is dan in 2017. En de brutobedrijfswinst (ebitda) ging 25 procent hoger tot 100 miljoen euro.

Netto heeft de schaalvergroting een grotere impact. Van een verlies van 32 miljoen euro in 2016 gaat het naar een winst van 11 miljoen euro.

Basic Fit staat genoteerd op de Nederlandse beurs maar heeft België als zijn grootste thuismarkt. Eventjes nog, althans. Want dit jaar wordt Frankrijk de grootste thuismarkt.

Plafond bereikt in Benelux

In de Benelux plafonneert de groep namelijk stilaan. In Nederland heeft Basic Fit nu 152 fitnesscentra (vier meer dan in 2016) en in België 167 (acht meer dan vorig jaar). Maar in Frankrijk openden de Nederlanders vorig jaar 87 fitnesscentra, wat het totaal er op 160 brengt.

Aan dat tempo gaat het verder. Eind vorig jaar was Basic Fit bezig 31 clubs te bouwen en had het contracten voor nog eens 37 centra. Daarnaast lopen gesprekken met eigenaars van panden voor nog eens 200 clubs. Niet al die nieuwe clubs openen dit jaar de deuren, maar toch is Basic Fit van plan in 2018 iedere week twee nieuwe fitnesscentra te openen, waarvan de overgrote meerderheid in Frankrijk.

Omdat het niet voldoende cashflow heeft om die investeringen volledig zelf te betalen, stegen de nettoschulden van 206 miljoen euro naar 282 miljoen euro. Een sporter levert Basic Fit per maand gemiddeld 19,41 euro op, tegenover 19,46 in 2016.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content