'Ook een bedrijf als Deceuninck moet reclame maken'

De voorstelling van de sponsordeal gisteren. ©BELGA

De ramenmaker Deceuninck gaat de wielerploeg Quick-Step sponsoren. 'Een goede manier om met vrij weinig geld in binnen- en buitenland bekender te worden.'

Vanaf volgend jaar zoeven wielrenners zoals Zdenek Stybar, Philippe Gilbert en Iljo Keisse van de start naar de finish in wielertruitjes met daarop prominent het logo van Deceuninck . De Belgische maker van pvc- en aluminiumramen wordt samen met de vloermaker Quick-Step de hoofdsponsor van het team, dat door het leven zal gaan als 'Deceuninck-Quick-Step'.

Op die manier wordt Deceuninck zichtbaar in de woonkamer van Jan met de pet, terwijl het beursgenoteerde bedrijf niet rechtstreeks verkoopt aan consumenten. Wie Deceuninck-ramen wil kopen kan niet naar een Deceuninck-winkel, maar moet gaan zoeken bij onafhankelijke verdelers en installateurs. Het zijn zij die Deceuninck moet overtuigen zaken te doen.

Wielrennen is geen mondiale sport, maar is toch in veel landen erg populair.
Wim Lagae
Sporteconoom KU Leuven

'Toch moet ook een bedrijf als Deceuninck reclame maken', zegt Wim Lagae, een sporteconoom van de KU Leuven. 'De honderden installateurs en de verdelers waarmee het bedrijf samenwerkt, kunnen makkelijk bereikt worden via het wielrennen. Ook voor business-to-bussinessbedrijven is het belangrijk via reclame een betrouwbaar imago op te bouwen.'

'Het wielrennen is ook een goede keuze voor Deceuninck', vindt Lagae. Daar zijn meerdere redenen voor.

Goedkoop en internationaal

Zo is wielrennen een vrij internationale sport. 'Deceuninck boekt 92 procent van zijn omzet in het buitenland. Wielrennen is geen mondiale sport, maar is toch in veel landen erg populair. In onze buurlanden, maar ook steeds meer in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. En in Turkije, waar Deceuninck actief is en de Ronde van Turkije al enkele jaren succesvol is.'

Ook voor business-to-bussinessbedrijven is het belangrijk via reclame een betrouwbaar imago op te bouwen.
Wim Lagae
Sporteconoom KU Leuven

Bovendien is sponsoring via wielrennen een vrij goedkope manier om veel mensen in veel landen te bereiken. 'Een wielerploeg zoals Deceuninck-Quick-Step mikt op zo'n 15 tot 18 miljoen euro sponsoromzet. Een hoofdsponsor zorgt voor 30 tot 40 procent van de sponsoring.'

In het voetbal gaat het om veel hogere bedragen. 'Een Belgische topclub als Anderlecht rekent op 50 tot 70 miljoen euro. Kleinere clubs als Oostende, Waregem en Kortrijk zitten ook aan 15 tot 18 miljoen, maar die genieten in tegenstelling tot wielerploegen weinig bekendheid in het buitenland.'

Een andere troef van het wielrennen is dat het om naamsponsoring gaat. Zowel in kranten, als op televisie en radio wordt het merk vaak vermeld, omdat de hoofdsponsors hun naam schenken aan de ploeg. Bij voetbal wordt verwezen naar de geografische locatie van de ploeg.

'Ook voetbal probeert meer in te zetten op naamsponsoring', zegt Lagae. 'Sinds enkele jaren zijn er de Croky-cup, de Jupiler-league en de Luminus-arena.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect