Antiracismeactivist is gezicht nieuwe Nike-campagne

Colin Kaepernick. ©USA Today Sports

American Football-speler Colin Kaepernick protesteerde in 2016 tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld in de VS door te knielen tijdens het volkslied.

Colin Kaepernick is een van de gezichten van de nieuwe 'Just Do It'-campagne van Nike.  'Believe in something. Even if it means sacrificing everything', tweette de voormalige quarterback van de San Francisco 49ers maandagavond. Kaepernick ligt al zeven jaar onder contract bij Nike. Het sportmerk worstelde al die tijd met hem omdat het niet goed wist hoe Kaepernick te gebruiken voor marketingdoeleinden.

De 30-jarige American Football-speler werd bekend toen hij in 2016 tijdens het spelen van het Amerikaanse volkslied voor een American Football-wedstrijd knielde in plaats van recht te staan, uit stil protest tegen politiegeweld tegen zwarten en discriminatie. Zijn actie groeide uit tot een wereldwijde antidiscriminatiebeweging in de sport. Hij werd tegelijk een omstreden figuur in de VS: een deel vindt hem een icoon, een ander deel moet niets van hem hebben, onder wie president Donald Trump.

'We geloven dat Colin een van de meest inspirerende sporters van zijn generatie is, die zijn positie heeft gebruikt om de wereld vooruit te helpen', aldus Nike over Kaepernick, die in april een prijs van Amnesty International kreeg voor zijn mensenrechtenactivisme.

#BoycottNike

Na de aankondiging dat Kaepernick deel uitmaakt van de reclamecampagne, werden de hashtags #BoycottNike en #JustBurnIt trending op Twitter. Sommigen plaatsten beelden online waarop ze hun Nike-schoenen en andere uitrusting verbranden, als protest tegen de quarterback in de reclamecampagne, die intussen 30 jaar bestaat.

Naast de gewezen NFL-speler zijn ook NFL-speler Odell Beckham Jr., tennisster Serena Williams en NBA-ster LeBron James gezichten van Nike.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content