Basic-Fit zet turbo op in België

Basic-Fit hoopt meer Belgen aan het fitnessen te krijgen. ©BELGAIMAGE

De Nederlandse fitnessketen plant het aantal sportclubs in ons land tegen 2025 op te trekken van 179 naar 300.

Uitbreiden is al jaren het marsorder bij het beursgenoteerde Basic-Fit . Vorig jaar lag de nadruk op Frankrijk, met de aankondiging van 600 tot 800 nieuwe fitnesszalen. Afgelopen zomer werd in Villeneuve d’Ascq, nabij Lille, de 300ste Franse sportclub geopend.

Nu is het aan België om een stroomstoot te krijgen. Tegen 2025 komen er 121 vestigingen bij, wat het totaal op 300 zal brengen. Ons land is voor Basic-Fit nog grotendeels onontgonnen terrein. Slechts 7 procent van de Belgen hebben een fitnessabonnement, blijkt uit een studie van Deloitte. Alleen Portugal, Oekraïne en Turkije scoren slechter. In de Scandinavische landen daarentegen fitnest meer dan een vijfde van de bevolking.

Operationeel manager Tom van Eetvelde: 'We willen onze clubs dichter bij de klanten brengen. We weten dat de gemiddelde Belg zich niet meer dan tien minuten wil verplaatsen naar de dichtstbijzijnde fitnessclub.' Waar de nieuwe zalen komen, maakt Basic-Fit niet bekend. De 121 nieuwe fitnessclubs zullen werk geven aan 500 mensen. Basic-Fit bemant zijn clubs met gemiddeld drie tot vier medewerkers. 

Ex-tennisprof

Globaal groeit de Nederlandse groep met 125 zalen per jaar. De huidige 700 worden er 1.000 in 2021, verspreid over België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. Het concept van een budgetvriendelijk abonnement (20 euro per maand) slaat aan.

De Nederlander René Moos richtte Basic-Fit op in 2013. De tennisclub die de ex-tennisprof opende, rendeerde niet. Dus bouwde hij een fitnesszaal, die zes jaar later de Europese marktleider is. Met de steun van de investeringsgroepen Waterland en 3i en van de beursgang in 2016 kon Moos in sneltempo zijn fitnessimperium uitbreiden. 

De fitnesszalen - met elk een kostprijs van 1,2 miljoen euro - draaien na drie maanden break-even zodra ze 1.500 leden tellen. In twee jaar tijd wordt een zaal 'volwassen', goed voor zowat 3.400 leden en een winstmarge (ebitda) van 30 procent op het geïnvesteerde kapitaal. De gemiddelde duurtijd van een abonnement is 22 tot 23 maanden. 

2 miljoen leden

Het aantal leden rondde in de eerste jaarhelft de kaap van 2 miljoen. Een kwart van de abonnees kiest voor een premiumlidmaatschap (30 euro per maand), waarbij je je pasje mag delen met iemand die op hetzelfde adres woont. Het rendement per abonnee is daardoor met 5 procent gestegen.

Dat vertaalde zich na zes maanden in een stevige omzetgroei van meer dan een kwart tot 240 miljoen euro. Hogere kosten deden de nettowinst wel 5 procent lager uitkomen. Dat leidde tot gemor bij beleggers, die het aandeel na de publicatie van de halfjaarcijfers ruim 7 procent deden kelderen. 

Over het parcours sinds de beursgang midden 2016 hebben de aandeelhouders geen klagen. Het aandeel ging sindsdien bijna maal twee (+91%). Op 7 november maakt topman Moos tijdens een investeerdersdag in het hoofdkwartier in Hoofddorp (nabij Haarlem) bekend of en wanneer er een dividend komt. Tot nog toe heeft Basic-Fit zijn winst steevast in groei geïnvesteerd. Nog even afwachten of daar verandering in komt. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud