Canal+ verliest na 34 jaar tv-rechten op Frans voetbal

PSG-Olympique Marseille is een van de weinige échte toppers in de Franse Ligue 1. ©Photo News

Het Spaans-Chinese Mediapro haalt de belangrijkste pakketten binnen.

De Franse mediagroep Vivendi   krijgt klappen op de beurs. Het aandeel glijdt 4 procent uit nadat televisiedochter Canal+ voor het eerst in 34 jaar naast de tv-rechten voor de Ligue 1, de Franse topdivisie, heeft gegrepen.

Het Spaanse Mediapro, in handen van het Chinese Orient Hontai Capital, haalt drie van de belangrijkste pakketten binnen voor vier seizoenen vanaf midden 2020.

Al Jazeera-spin-off BeIN Sports heeft ook een pakket binnen en de Franse operator Iliad won de bijna-live hoogtepunten. Canal+ blijft achter met niets. De totale veiling levert de Franse clubs 1,15 miljard euro per jaar op, 60 procent meer dan het vorige contract.

Het prijskaartje doet waarnemers grote ogen opzetten: het gaat om niet zo gek veel minder dan de rechten voor de Premier League (omgerekend 1,7 miljard euro per jaar bij de huidige wisselkoers). Terwijl je in Engeland elk weekend wel een topper - à la Liverpool versus Manchester United - hebt die heel Azië wil zien, is er in de hoogste Franse divisie hoogstens twee keer per jaar een échte topper (PSG vs. Olympique Marseille).

Sprankeltje hoop

Er is evenwel nog een sprankeltje hoop voor Canal+. Vooreerst kan het subrechten kopen van Mediapro om tóch wedstrijden uit te zenden. Al loert ook SFR, de telecompoot van de Franse kabelaar Altice, naar een doorverkoopcontract met Mediapro.

Canal+ zal ook afwachten of Mediapro zijn voorstel gefinancierd krijgt. De historische tv-partner van het Spaanse voetbal rijfde begin dit jaar ook voor 1 miljard de televisierechten binnen voor de Italiaanse competitie. Maar de Italianen annuleerden uitgerekend deze week het contract omdat Mediapro geen bankwaarborg op tafel kon leggen.

België

De televisierechten voor de Belgische Jupiler League - 80 miljoen euro per jaar - zijn in vergelijking met de andere buitenlandse rechten klein bier. Volgens Anderlecht-voorzitter Marc Coucke moet dat in het volgende contract (vanaf seizoen 2020-2021) omhoog naar 100 miljoen.

'Wat heeft in België de grootste tv-waarde, buiten Netflix? Het Belgisch voetbal. Dat wordt niet alleen internationaal onvoldoende te gelde gemaakt, er is een grote inhaalbeweging te maken in de verkoop via digitale kanalen', zei hij vorige week in een gesprek met De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud