De nieuwe Panini plakt aan de blockchain

Op Sorare koop je de digitale variant van de klassieke Panini-sticker. ©rv

Voetballer Hans Vanaken investeert in zichzelf: hij kocht deze week een virtueel verhandelbaar voetbalplaatje op Sorare, een snel groeiend cryptoplatform. ‘Het is een beetje als een aandeel van een speler kopen.’

84 minuten ver in de voetbalmatch tussen Ulsan Hyundai en Gwangju, vorige week zaterdag in de lokale K League, gaat het bordje van de vierde scheidsrechter de hoogte in. Het nummer 7 van de thuisploeg, spits Kim In-sung, komt het veld op en mag de wedstrijd volmaken. Die is dan al gespeeld, het staat 2-0. 9.000 kilometer verderop, in Deurne, kijkt Vincent Verheyden naar een livestream en vloekt. ‘Zijn’ spits valt veel te laat in om zijn waarde op te krikken.

De 27-jarige Verheyden is eigenaar van de digitale versie van Kim In-sung. Hij bezit een NFT - een non-fungible token: een uniek op de blockchain geregistreerd eigendomsbewijs - van een digitale kaart van de voetballer in Sorare. Dat onlineplatform en het hele ecosysteem errond maakt furore in de voetbalwereld vanwege de combinatie van blockchaintechnologie, een virtueel spel en echte voetbalmatchen zoals ze constant over de hele wereld gespeeld worden.

De essentie

  • Via Sorare kunnen fans schaarse digitale verzamelkaarten kopen van spelers.
  • Ze kunnen de spelers inzetten in een virtuele competitie met prijzen in de cryptomunt ether.
  • Club Brugge-speler Hans Van- aken doet mee. Barcelona-aanvaller Antoin Griezmann is een van de investeerders in het bedrijf.

Verheyden is gepassioneerd bezig met sportweddenschappen: van het Koreaanse voetbal tot het Amerikaanse basketbal. Maar toen de pandemie toesloeg, was er plots niks meer om op te wedden. Eerst stortte hij zich op de handel in fysieke voetbalkaarten - hij heeft onder meer vintage exemplaren van Lev Yashin en Johan Cruijff - en begon hij een kanaal op YouTube, waar zijn video’s al meer dan 100.000 keer werden bekeken. Enkele maanden geleden, toen de NFT-markt explodeerde, ontdekte hij Sorare. Hij gaf al een kleine 3.000 euro uit aan twaalf spelers, overlegt regelmatig met een professionele voetbalscout om opkomend talent te spotten en begon een podcast over de hobby. Na de match van Ulsan kocht hij voor 850 euro toch maar een extra spits: Kyogo Furuhashi van Vissel Kobe. ‘Een van de best scorende aanvallers in de Japanse J1 League. Ik hoop dat hij er drie maakt dit weekend.’

65.000
Een unieke digitale kaart van Kylian Mbappé werd verhandeld voor 65.000 euro.

Sorare - spreek uit: ‘so rare’ of zo zeldzaam - valt nog het best te omschrijven als een hedendaagse versie van de klassieke Panini-sticker. In plaats van zelfklevende voetbalplaatjes kunnen liefhebbers tegenwoordig digitale kaarten verzamelen. Die kopen ze met de cryptomunt ether via transacties die op de blockchain geregistreerd worden. Van elke beschikbare speler bestaan per seizoen 111 digitale versies: 100 ‘rares’ (zeldzame), 10 ‘super rares’ en 1 ‘unique’. De waarde komt van de ingebakken schaarste: het spreekt voor zich dat de unieke kaart van een speler de duurste is. Enkele maanden geleden wisselde de ‘unique’ van PSG-superster Kylian Mbappé voor 65.000 euro van eigenaar.

De digitale verzamelkaarten zijn niet alleen een hebbeding en een belegging, ze kunnen ook worden ingezet in virtuele competities. Gebruikers kunnen voor elke speeldag als ware managers een team van vijf spelers samenstellen. Doen de echte individuele voetballers het op het echte veld goed in echte wedstrijden, dan winnen Sorare-deelnemers nieuwe kaarten of geldprijzen in ether. De prestaties van de voetballers worden berekend op basis van hun wedstrijdgegevens (clean sheets, geslaagde passes, goals, enzovoort) van de bekende voetbaldataleverancier Opta. ‘Vroeger was het gewoon fun om als fan spullen te verzamelen van je favoriete team, zoals shirts of kaarten. Nu is dat digitaal, en ontstaat er een hele economie rond’, zegt Jacob Claerhout, investeerder bij durfkapitaalfirma Partech in Parijs, dat in een prille fase geld stak in het Franse Sorare.

Ook Maarten Vandevoordt, de jonge doelman van Racing Genk, uitte zich als speler. ©rv

In 2018 al was de Pro League, de verzameling van Belgische profclubs, de allereerste competitie die in zee ging met Sorare. De Pro League sloot een licentiedeal af waarbij een deel van de waarde van verhandelde spelerskaarten terugvloeit naar de clubs.

‘Consumptiepatronen veranderen, ook in het voetbal. Om relevant te blijven is het een noodzaak om te innoveren’, zegt Leander Monbaliu, chief business officer bij de Pro League. ‘De nieuwe generatie is niet alleen digital first, maar vaak ook digital only. En het is een manier om nieuwe fans, ook internationale, te introduceren tot het Belgische voetbal. Dit is nog nieuwe technologie, maar we wilden onze teen in het water steken.’

We mixen digitale schaarste dankzij blockchain met een van de meest begeerde intellectuele eigen- dommen ter wereld: voetballers.
Nicolas Julia
CEO Sorare

Deze week kreeg het blockchainspel bij ons nog een boost toen Hans Vanaken van Club Brugge in een tweet liet weten dat hij de 69ste van 100 ‘rare’ kaarten van zichzelf had aangeschaft. Ook Maarten Vandevoordt, de jonge doelman van Racing Genk, uitte zich als speler. Het bekendste uithangbord is Antoine Griezmann, de Fransman van FC Barcelona, die zelf ook investeerde in het bedrijf, net als zijn ploegmaat Gerard Piqué en oud-voetballers Rio Ferdinand en Oliver Bierhoff. Ook Reddit-stichter Alexis Ohanian en internethypekoning Gary Vaynerchuck stapten in. In februari haalde Sorare alles bij elkaar 40 miljoen euro op.

‘Als twee enorme voetbalfans wilden we iets bouwen om dagelijks op een leuke manier met voetbal bezig te zijn’, zegt Nicolas Julia, CEO en een van de twee stichters van de Franse start-up, in een e-mail. ‘We mixen digitale schaarste dankzij blockchain met een van de meest begeerde intellectuele eigendommen ter wereld: voetballers.’

Het bedrijf zegt nog maar aan het begin te staan. Er zijn 135 aangesloten voetbalclubs en ruim 100.000 gebruikers. Sinds de start van 2021 werd al 60 miljoen euro verhandeld, in maart alleen was het 30 miljoen. ‘We geloven dat het een miljardenmarkt is. Het is digitaal, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.’

Voor een voetbalfan verhoogt het de betrokkenheid bij zijn of haar passie, zegt de 21-jarige Oostendenaar Robin Blomme. Sinds hij begin dit jaar met Sorare begon stelde hij een virtuele portefeuille samen met vooral spelers van zijn lokale liefde KV Oostende, maar hij wist ook te scoren dankzij Union-spits Dante Vanzeir. Zijn inleg van 350 euro ging, dankzij de gunstige etherkoers, al bijna maal tien. Hij startte ook het Twitteraccount @BelgiumSorare om de internationale gemeenschap op de hoogte te houden van bijvoorbeeld schorsingen en blessures. ‘Je gaat voor indivi- duele spelers supporteren en voelt je nauwer met hen verbonden’, zegt Blomme. ‘Het is een beetje als een aandeel van een voetballer kopen.’

Belgisch voetbal overweegt verkoop van ‘momenten’

De voetbalwereld omarmt cryptotechnologie op verschillende manieren om het spel en zijn spelers dichter bij de fans te brengen. Er ontstaat ook een markt voor digitale verzamelobjecten, zoals filmpjes van hoogtepunten of andere opmerkelijke momenten uit matchen. Die worden verpakt als NFT, een op de blockchain geregistreerd bewijs van eigendom dat het mogelijk maakt om digitale producten eerlijk en transparant te verhandelen. Een digitaal kunstwerk werd zo verkocht voor bijna 70 miljoen dollar. Maar de technologie is toepasbaar op tal van digitale goederen, ook in de sport.

De Amerikaanse basketbalcompetitie NBA pionierde in dit domein met Top Shots: clips van spectaculaire hoogtepunten of andere momenten uit of rond wedstrijden. Een video van twaalf seconden van een dunk van LeBron James bracht 208.000 dollar op. Iedereen kan die clip ook gratis bekijken op YouTube, maar wie de unieke, versleutelde NFT koopt, heeft als enige het recht hem te claimen als eigendom.
De Engelse Premier League, de voetballiga met de hoogste omzet wereldwijd, zou het voorbeeld van de NBA willen volgen, ook om door corona gemiste inkomsten voor een stuk goed te maken, wist de krant Financial Times deze week.

Ook de Belgische Pro League toont interesse in het fenomeen. ‘Het interessante hieraan is dat in een voetbalcompetitie heel veel gebeurt dat betekenis heeft voor fans. Deze technologie zou supporters de kans geven om van zo’n moment eigenaar te worden’, zegt Leander Monbaliu van de Pro League.
‘We voeren hierover concrete gesprekken met partners, maar het is nog vroeg. Het is altijd zoeken naar het juiste model bij dit soort innovaties. Engagement van fans staat daarbij centraal, en niet de zoektocht naar de grote bedragen. Maar het is evident dat je voor bepaalde nieuwe inkomstenbronnen naar digitale technologie en blockchain kijkt.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud