Digitale voetbalrevolutie werpt schaduw over tv-contract

Een tv-cameraman in actie tijdens een wedstrijd in de Jupiler Pro League. ©BELGA

De 24 profclubs buigen zich vandaag over de toewijzing van het nieuwe tv-contract. De topteams Antwerp en Club Brugge hopen op een stukje rechten in eigen beheer om hun mediamerk te boosten.

De clubs openen vandaag samen de enveloppen met biedingen voor het nieuwe tv-contract vanaf volgend seizoen. Er zouden zowat tien kandidaat-kopers zijn. De clubs maken zich sterk dat ze kunnen rekenen op een contract van minstens 100 miljoen euro per jaar - de rechten worden aangeboden voor vier of vijf jaar. Insiders stellen zelfs dat het tv-contract zal landen tussen 100 en 120 miljoen.

Bij de Pro League, de koepel van profclubs, liep eerder een bod binnen van ruim 100 miljoen per jaar voor alle rechten op het Belgische voetbal voor tien jaar. Daarvoor moesten de clubs wel het officiële biedproces schrappen, wat grote risico’s inhield bij controle door de Belgische concurrentie-waakhond. Daarom besloten de clubs het bod te verwerpen.

Een forse stijging zou ingaan tegen de internationale signalen dat het einde van de rechtenbonanza in zicht is.

De geciteerde bedragen zijn straffe koffie. De huidige rechtenhouders Proximus, Telenet en VOO betalen dit seizoen 80 miljoen euro. Proximus en Telenet lieten verstaan niet van plan te zijn meer op tafel te leggen. Een forse stijging zou ook ingaan tegen de internationale signalen dat het einde van de rechtenbonanza in zicht is.

Er wordt gewezen naar de Engelse Premier League, met 10 miljard euro voor drie seizoenen voor tv-contracten de grootste rechtenmachine in het mondiale voetbal. De Britse rechtenhouders betaalden vorig jaar voor het eerst minder voor de rechten in eigen land.

100 miljoen
De clubs maken zich sterk dat ze kunnen rekenen op minstens 100 miljoen euro per jaar.

De cashexplosie in tv-geld was de motor achter de revolutie die voetbal omturnde tot big business. Maar de tv- en entertainmentwereld wordt zoals de muziekindustrie jaren geleden dooreengeschud door de online revolutie. De klassieke spelers, zoals telecomreuzen, zien hun inkomsten afkalven, terwijl de grote techreuzen voorlopig de vinger op de knip houden.

Eleven Sports

Pro League-topman Pierre François houdt de namen van de kandidaten angstvallig tegen de borst. De sportzender Eleven Sports is een naam die hardnekkig circuleert. Hij zou mogelijk een deal op zak hebben met Telenet en Proximus. Die verspreiden via hun kanalen al Eleven Sports, een zender met rechten op het Italiaanse, Duitse en Spaanse voetbal.

Opmerkelijk is dat de Italiaanse Eleven Sports-oprichter Andrea Radrizzani ook de man was achter het rechtenbedrijf MP&Silva. Dat kocht de rechten op het huidige Belgische tv-contract, om ze door te verkopen aan Proximus en Telenet. MP&Silva ging twee jaar na een Chinese overname in 2018 op de fles. Eleven Sports zou uitzendingen via de klassieke telecomkanalen combineren met streaming van livewedstrijden via zijn eigen online platformen.

Bloedbad in amateurvoetbal

De voetbalclub ASV Geel in 2de amateur B, het vierde niveau van het Belgische voetbal, flirt met het faillissement. De spelers van de eerste ploeg kregen te horen dat ze mogen vertrekken. De club moet voor 31 januari zwaar knippen in zijn financiële lasten om een faillissement te vermijden. Geel is niet de enige club in de lagere regionen in ademnood. KVV Vosselaar, KFC Duffel, Rupel Boom, KSV Bornem, KVC Wingene: in alle competities duiken verhalen op over clubs die kopje-onder dreigen te gaan of uit financiële nooddruft een niveau lager gaan spelen. Amateurclubs zijn te afhankelijk van mecenaat, terwijl ook op dat niveau licentieregels gelden.

Daarnaast wordt met argusogen gekeken naar de manoeuvres van DPG Media. Het bedrijf boven onder meer VTM en Het Laatste Nieuws lanceerde deze week een streamingplatform, waarmee het in ons land de concurrentie met grote spelers als Disney, Netflix en Amazon wil aangaan. Maar hoever wil DPG gaan voor streaming en zal grote concurrent Mediahuis dat zomaar laten gebeuren?

Nieuw is dat de grote clubs zich ook ontwikkelen tot mediabedrijven. In de elf beschikbare mediapakketten zitten delen die specifiek rond beleving via smartphone draaien. Topclubs als Antwerp en Club Brugge zijn erg happig om fans via de eigen app live te bedienen met clips van goals en highlights. Die zouden ze na de match ook willen verspreiden via hun socialemediakanalen.

Ze moeten een hefboom zetten onder een nieuwe goudader: online verdienmodellen via merchandising voor fans en sponsoring. De vraag is hoever de mediaspelers bereid zijn een stuk van de rechten bij de clubs te laten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect