FIFA-sponsors roeren zich

©AFP

De grote sponsors van de FIFA, zoals de kredietkaartenreus Visa of de biergigant AB InBev, uiten hun bezorgdheid over de corruptieaantijgingen tegen toplui van de wereldvoetbalbond. Maar voorlopig blijven ze nog aan boord.

De sponsors van de FIFA laten zich een na een uit over de corruptiecultuur, die door Amerikaanse onderzoeken zijn blootgelegd. Visa spreekt dreigende taal. Het bedrijf dringt erop aan dat de FIFA haar bedrijfscultuur aanpast en ethisch handelen erin opneemt. 'We hebben de FIFA geïnformeerd dat als ze zich daar niet aan houdt, we onze sponsoring herbekijken', aldus Visa in een bericht op woensdag.

We hebben FIFA geïnformeerd dat als ze zich daar niet aan houden, we onze sponsoring herbekijken.
Visa

Andere sponsors laten zich misnoegd uit over het FIFA-schandaal, maar spreken nog niet over maatregelen. Zo uit het Duitse sportmerk Adidas harde kritiek op het bestuur van de FIFA en vraagt het in een bericht om ethische standaarden in het bedrijf te hanteren. 'De Adidas-groep zet zich in om een cultuur te creëren waar de hoogste ethische standaarden en inschikkelijkheid centraal staan. We verwachten van onze partners hetzelfde', klinkt het.

De Zuid-Koreaanse autoproducent Hyundai, de enige Aziatische sponsor voor het WK voetbal in 2018, laat weten dat het 'een bedrijf is dat ethische praktijken en transparantie hoog in zijn vaandel voert'. 'Daarom zijn we uiterst bezorgd over de gerechtelijke stappen die tegen de FIFA-bestuursleden genomen worden. We zullen het onderzoek nauwlettend volgen', klinkt het in een mededeling.

AB InBev speelt Budweiser uit als biersponsor voor het WK voetbal, zoals hier in Brazilië. Net als de overige FIFA-sponsors is de bierbrouwer 'bezorgd' over het corruptieschandaal bij de wereldvoetbalbond. ©AFP

Hetzelfde geluid valt te horen bij andere sponsors zoals McDonald's en AB InBev, die met Budweiser de officiële biersponsor is voor de WK's in 2018 en 2022.

De drankengigant Coca-Cola laat weten 'dat de controverse en corruptie rond de FIFA de werkelijke idealen bezoedelen van de wereldkampioenschappen en we hebben meermaals onze bezorgdheid geuit over die serieuze aantijgingen'.

Dat de sponsors zich ongemakkelijk voelen in hun overeenkomst met de FIFA, kan invloed hebben op de stemming voor de voorzitterszetel van de FIFA, die vrijdag plaatsvindt. In de persconferentie van de FIFA op woensdag heeft Walter De Gregorio, de woordvoerder van de FIFA, duidelijk laten verstaan dat Joseph 'Sepp' Blatter niets met de hele corruptiezaak te maken heeft en dus er ook niet voor veroordeeld moet worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud