M/V van de week | Mogi Bayat

©Photo News

‘Bon, on fait quoi demain?’ Vergezeld van 13 tranen lachende emoji’s stelde de voetbalmakelaar Mogi Bayat donderdag op Twitter de vraag aan Club Brugge, Standard, KAA Gent, Sporting Charleroi, Racing Genk en Anderlecht - de zes clubs die vorig jaar het hoogst eindigden in de Jupiler Pro League. Bayat had net op één dag de transfers van Club Brugge-spits Anthony Limbombe naar Nantes, Charleroi-spits Kaveh Rezaei naar Club Brugge en Watford-spits Obbi Oulare naar Standard beklonken. Maar de flamboyante makelaar wil meer.

Voor wie het Belgische voetbal een beetje volgt, is het een bekend beeld: Bayat die met een brede grijns poseert naast een speler die hij naar een nieuwe club heeft geloodst. Hij heeft in de lopende transferperiode weer veel van die foto’s aan zijn collectie kunnen toevoegen. Naar goede gewoonte lijkt de Frans-Iraanse zakenman als een wervelwind door het Belgische voetbal te razen. Bayat doet zijn reputatie als de ‘hardest working man in football business’ alle eer aan.

Van Iran naar Cannes. Mogi Bayat werd geboren in Iran, maar ontvluchtte het land tijdens de Iraanse revolutie op zesjarige leeftijd met zijn familie. Die kwam terecht in Cannes, de stad die voetbalgrootheden als Zinedine Zidane en Patrick Vieira voorbracht. De jonge Mogi wist naar eigen zeggen meteen dat hij in het voetbal zou belanden.

Oom Abbas. Bayat rolde het Belgische voetbal in via Charleroi, nadat zijn oom Abbas - de voormalige eigenaar van Chaudfontaine en Looza - de club in 2000 had gekocht. Mogi werd er bestuurder, maar kreeg het aan de stok met Abbas, waarna hij in 2010 aan de deur werd gezet en makelaar werd. Sporting Charleroi wordt nog geleid door jongere broer Mehdi Bayat, die 5 procent van de club bezit.

Dealmaker. Bayat geldt als een uitstekende dealmaker, de makelaar die geregeld krijgt wat niemand anders lukt. Zijn vaak offensieve stijl aan de onderhandelingstafel schrikt sommigen af, maar blijkt te werken. Bayat rijgt de deals in het Belgische voetbal aaneen.

Verdeelde meningen. Niet iedereen is fan van de flamboyante Bayat. Zijn patserige gedrag en soms agressieve onderhandelingstechnieken zijn geen spek voor ieders bek. Bayat trekt zich er weinig van aan. ‘Gandhi en Kennedy werden ook gehaat’, klonk het een paar jaar geleden in een interview in De Tijd.

Die extreme zichtbaarheid is atypisch voor de makelaardij. Waar zijn concurrenten liever vanuit de luwte werken, klopt Bayat zich graag publiekelijk en uitgebreid op de borst. Een gedrag dat vaak wrevel opwekt, maar daar trekt de zakenman zich geen zier van aan. ‘Gandhi en Kennedy werden ook gehaat’, zei hij ooit bloedserieus in een interview met De Tijd.

Het is niet het enige aspect waarin Bayat een buitenbeentje is in de voetbalwereld. Zijn manier van werken is dat ook. Waar de klassieke voetbalmakelaar een vaste portefeuille spelers heeft, werkt Bayat meer vanuit de noden van de clubs waar hij nauw mee samenwerkt. Heeft een van die teams een verdedigende middenvelder nodig? Dan komt Bayat even later met een resem opties op de proppen. Altijd prijs.

Daarnaast beschikt hij volgens insiders over een buitengewoon talent om zich schijnbaar vanuit het niets in transfers te mengen. Gebeuren er deals bij clubs of rond mensen waar hij nauwe banden mee onderhoudt? Dan is de kans groot dat de betrokkenen langs Bayat moeten passeren. Neem nu de deal die Obbi Oulare naar Standard bracht. Oulare werkt in principe samen met Peter Verplancke, die samen met collega Jacques Lichtenstein het managementkantoor Eleven Management runt. Maar als de deal wordt getekend, is plots Bayat van de partij, wellicht wegens diens goede band met de verkopende club Watford en zijn link met de Standard-coach Michel Preud’homme. Dat Eleven Management niet blij is met de extra man om de tafel, is duidelijk. Lichtenstein post even later een foto van de contractondertekening op zijn Instagram, waar Bayat is uitgeknipt. ‘Proficiat Obbi, bedankt Standard en uitstekend werk van mijn partner en vriend Peter Verplancke’, luidt het onderschrift droog. Van Bayat geen spoor.

Door zijn vele deals en de tamtam die hij maakt, is het gemakkelijk te denken dat Bayat een dominante positie heeft in het makelaarswereldje. Maar kenners relativeren zijn invloed. Hij mag dan bijzonder actief zijn in België, internationaal is hij een kleine garnaal, klinkt het. Bayat werkt vaak samen met het Engelse Watford en het Italiaanse Udinese, beide eigendom van de flamboyante Italiaan Giampaolo Pozzo. Hij timmert ook aan de weg in Frankrijk, waar hij nauwe banden onderhoudt met het FC Nantes van de Pools-Franse Waldemar Kita. Maar in vergelijking met het netwerk van bijvoorbeeld de Belgen Christophe Henrotay of Didier Frenay is dat eerder klein bier.

In België is Bayat redelijk incontournable, een positie waar niet iedereen onverdeeld gelukkig mee is. Toen Anderlecht vorig jaar werd overgenomen, was de nauwe band met Bayat een van de eerste dingen die de nieuwe eigenaar Marc Coucke aan banden legde. Die zou volgens ingewijden een hekel hebben aan de manier van werken van Bayat en grote vragen hebben bij de commissies die hij er jaren opstreek.

Alle voornemens ten spijt, ging ook Anderlecht deze transferperiode opnieuw aankloppen bij Bayat. Voor paars-wit speelde hij het onmogelijke klaar. Hij wist de dure maar matig spelende Poolse aanvaller Lukasz Teodorczyk voor een aardige prijs te slijten aan Udinese, een van de buitenlandse clubs waar Bayat kind aan huis is. Coucke mag dan niet door een deur met Bayat kunnen, de miljardair is opportunistisch genoeg om zo’n deal niet te laten liggen. Ook voor Anthony Limbombe bracht Bayat soelaas, zelfs nadat die een transfer naar Engeland door zijn exorbitante looneisen had zien afspringen. Bayat loodste hem alsnog binnen bij Nantes. Iedereen in het wereldje weet het ondertussen. Zit je met hopeloos geval, dan kan je nog altijd bij Bayat proberen.

De transferperiode loopt tot komende vrijdag. Wedden dat Bayat nog een hoop grijnzende foto’s op Twitter zal kunnen zetten?

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content