Advertentie

Nissan wordt hoofdsponsor Champions League

Nissan wordt hoofdsponsor in Champions League. ©Photo News

De Japanse autobouwer Nissan vervangt vanaf volgend seizoen Ford als hoofdsponsor van de Champions League. Via het Europese voetbalkampioenschap voor clubs wil de constructeur de Aziatische nummer één worden op de Europese markt.

Nissan schaart zich vanaf volgend voetbalseizoen in het rijtje van de zeven hoofdsponsors van de Champions League. Heineken, PlayStation, Gazprom, Mastercard, HTC en UniCredit verbinden al hun naam aan het Europese voetbalkampioenschap voor clubs.

Nissan komt in de plaats van Ford, dat al sinds het begin van het Europese kampioenenbal in 1992 aan boord was als hoofdsponsor. Ford liet recent weten niet langer te zullen sponsoren omdat het bedrijf in zijn marketing meer wil inzetten op digitale communicatie. 

In de Champions League komen de beste clubs uit Europa tegenover elkaar staan via eerst poules en daarna sudden death in kwartfinales, halve finales en finale. Vorig seizoen won Bayern München met 2-1 van Borussia Dortmund in een Duits onderonsje in het uitverkochte Wembley. 

De financiële details van het vierjarige sponsorcontract zijn niet geweten, maar sportmarketeers schatten de deal op ongeveer 50 miljoen euro. Het publiek waarvoor Nissan nu mag adverteren, is niet minnetjes. De finale van de Champions League wordt naar schatting bekeken door ongeveer 300 miljoen mensen in 20 landen. De hele competitie lang zouden er gecumuleerd ongeveer 4 miljard mensen kijken. 'De kracht van de Champions League is dat we mensen overal ermee kunnen bereiken', aldus Roel De Vries, topmarketeer bij Nissan. 

Het is voor Nissan de grootste sponsordeal ooit. Het bedrijf trekt de portefeuille open om de grootste Aziatische constructeur te worden op de Europese markt. Nu moet het die eer nog laten aan Toyota, dat in Europa een marktaandeel haalt van 4 procent. Nissan volgt met 3,8 procent Toyota op de hielen. Het bedrijf verkocht 5,1 miljoen voertuigen wereldwijd in 2013, waarvan 640.000 in Europa. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud