Rode Duivels leveren bond 18 miljoen op

©Dieter Telemans

Het succes van de Rode Duivels heeft groeiende impact op de cijfers van de voetbalbond. Dat blijkt uit de jaarresultaten van de bond, die De Tijd exclusief kon inkijken. De nationale ploeg zorgde vorig jaar voor een inkomstenstroom van ruim 18 miljoen euro. De bond zag zijn totale inkomsten ook stijgen tot 44 miljoen euro, bijna de helft meer dan vijf jaar geleden.

De Rode Duivels spelen komende woensdag een oefeninterland tegen Ivoorkust. Daarmee is de laatste rechte lijn naar het WK in Brazilië van komende zomer ingezet. De hype rond de Rode Duivels - ontstaan tijdens de voorbije WK-kwalificatiecampagne - legt de Belgische voetbalbond alvast geen windeieren.

De bond wist vorig jaar vooral extra middelen te puren uit de verkoop van tickets voor de thuiswedstrijden. De opbrengst vervijfvoudigde tot 8 miljoen euro. ‘De interlands van de nationale ploeg zijn altijd uitverkocht’, zegt financieel directeur Tom Borgions. ‘Dat levert ons een erg mooie recette op.’

Ook het budget uit sponsoring - met grote bedrijven zoals Belgacom, ING, AB Inbev of BMW -  steeg in de laatste vijf jaar met 38 procent tot 6,5 miljoen euro. ‘De meeste contracten met onze commerciële partners lopen nog tot 2014. Die worden nu heronderhandeld’, zegt bondstopman Steven Martens. ‘Ik schat dat we daaruit nog eens 20 procent meer inkomsten zullen halen.’

Bij onze kledingsponsor Burrda is voor een bedrag van 6 miljoen euro aan bestellingen voor Rode Duivels-shirts geplaatst.
Steven Martens,
CEO Voetbalbond

Truitjes

Het valt op dat de Belgische voetbalbond in vijf jaar tijd een stuk meer zelfbedruipend is geworden. ‘De helft van ons totale jaarbudget was vorig seizoen afkomstig uit eigen commerciële inkomsten. Vroeger was dat slechts een derde’, aldus Martens. Hij ziet nog groei in die inkomsten.

Bijvoorbeeld op het vlak van merchandising. ‘Tot twee jaar geleden verkochten we bijna geen enkel truitje van de Rode Duivels. Nu heeft dat een hoge vlucht genomen. Tot eind dit seizoen zijn er al voor 6 miljoen euro aan voorbestellingen bij onze kledingleverancier Burrda.’ De bond int een royalty van 8 tot 12 procent op elk shirt van het nationale team dat de deur uitgaat. Bedoeling is om die merchandising niet alleen in België, maar ook in het buitenland te laten groeien.

'De markwaarde van het nationale team straalt af op de spelers en clubs van de lokale competitie.’
Steven Martens,
CEO voetbalbond

Eenmalige inkomsten, zoals de 7,4 miljoen euro die de Rode Duivels dit jaar opstrijken voor hun deelname aan het WK, tellen niet mee voor een verhoging van het budget.  ‘Je kunt je werking als voetbalbond niet laten afhangen van het feit of je al dan niet de eerste ronde of halve finale van een WK speelt’, klinkt het. ‘Dat zijn leuke meevallers, geen structurele hefbomen.’

Bonus

Vorig jaar werd bijna 12 miljoen euro uitgegeven aan de werking en promotie rond de Rode Duivels. Dat is 130 procent meer dan vijf jaar geleden. Het geld dat aan de nationale voetbalcompetitie werd besteed, bedroeg 30 miljoen euro en steeg slechts met 19 procent. Martens ontkent dat dit de kwaliteit van de Belgische competitie ondermijnt. ‘De marktwaarde van het nationale team straalt af op de spelers en clubs van de lokale competitie. Onze Belgische clubs kapitaliseren op de Rode Duivels.’

6,5 miljoen
De voetbalbond zag zijn budget uit sponsoring de voorbije vijf jaar stijgen tot 6,5 miljoen euro.

Vorig seizoen sloot de voetbalbond af met een positief saldo van 2 miljoen euro. Wat er met die bonus zal gedaan worden, is nog niet duidelijk. ‘Dat beslissen we na het WK.'

 

Lees 'Het geld van de Rode Duivels' in de weekendkrant van 1 maart. 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud