Advertentie
Advertentie

Grote sponsorreshuffle in Belgisch profwielrennen

Lotto-Soudal-renner Brent Van Moer miste op een haar na een ritzege in de Tour. ©EPA

Na Deceuninck-Quick-Step valt nu ook de andere Belgische wielertandem Lotto-Soudal uit elkaar. Nog opvallender is dat een nieuw superteam rond Quick-Step en Soudal in de maak lijkt.

Een aardverschuiving in het Belgische topwielrennen: beide Belgische teams in de WorldTour - de hoogste divisie van het profwielrennen - krijgen op korte termijn een nieuw aangezicht. Nadat eerder Deceuninck zijn vertrek bij het Quick-Step-team van manager Patrick Lefevere had aangekondigd, stapt de Kempense lijmproducent Soudal uit het commerciële partnerschap met de Nationale Loterij. Eind volgend seizoen houdt het wielerteam Lotto-Soudal op te bestaan. Loterij-topman Jannie Haek maakt wel duidelijk dat zijn bedrijf doorgaat met het team en op zoek gaat naar nieuwe cosponsors vanaf 2023. 'De zoektocht loopt. Sponsors uit binnen- en buitenland zijn een optie', luidt het.

Overstap naar team-Lefevere

Opmerkelijk is dat Soudal vanaf 2023 de overstap zou maken naar de huidige Belgische rivaal, het team-Lefevere. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Soudal-CEO Dirk Coorevits wil niet bevestigen dat er een deal is met Lefevere, terwijl die laatste niet bereikbaar is voor commentaar. Volgens onze informatie lopen gesprekken tussen Lefevere en Soudal over een sponsordeal. Maar het is onduidelijk of er ook al een definitief akkoord is gesloten. Ook over de bedragen die ermee gemoeid zijn, wil niemand iets lossen.

De essentie

  • De Kempense lijmfabrikant Soudal stopt eind 2022 als cohoofdsponsor van het profwielerteam Lotto-Soudal.
  • Soudal voert gesprekken met manager Patrick Lefevere om hoofdsponsor te worden van zijn team Deceuninck–Quick-Step, de Belgische rivaal van Lotto-Soudal.
  • Lefevere zoekt vers geld om zijn opgedreven ambities te realiseren.
  • Soudal zoekt op zijn beurt extra internationale exposure voor zijn merk.

Lefevere is sinds het afhaken van het pvc-bedrijf Deceuninck op zoek naar vers sponsorgeld. Hij wil niet enkel het financiële gat vullen dat Deceuninck-CEO Francis Van Eeckhout door zijn vertrek achterlaat, maar vooral ook een groter budget krijgen om de bijgestelde ambities te kunnen waarmaken. Lefevere is historisch succesvol in het klassieke en ééndagswerk - waar hij op wil blijven inzettten - maar nu is er een plan om ook een 'groterondeploeg' te bouwen rond Remco Evenepoel. Maar knechten, luitenants en schaduwkopmannen voor een klimtrein in het rondewerk zijn duurder omdat ze schaarser zijn.

Sponsorpuzzel gelegd

De sponsorpuzzel raakt stilaan gelegd voor Lefevere. In tegenstelling tot Deceuninck verlengde Quick-Step - een historische partner van Lefevere - eerder voor zes jaar al zijn contract als hoofdsponsor. Daarbij zou het bedrijf zijn financiële inspanning opdrijven. Mogelijk is dat eenmalig, om de periode tot de instap van Soudal te overbruggen. Op de eerste rustdag in de Tour maandag raakte ook bekend dat het gokbedrijf Napoleon Games zijn sponsorinspanning de komende drie jaar gevoelig optrekt. De kledingsponsor Vermarc wordt volgend seizoen vervangen door Castelli. Lefevere maakt komende maandag op de tweede rustdag in de Tour zijn nieuwe hoofdsponsor bekend. Verwacht wordt dat een bestaande grote sponsor zijn deal een upgrade geeft.

Het houdt ook voor Soudal steek om met Lefevere in zee te gaan. Soudal-CEO Dirk Coorevits zegt in een gesprek met De Tijd tevreden te zijn over de jaren als sponsor van het wielerteam. 'Zeker in België was de exposure enorm. Maar op één terrein is de doelstelling niet gehaald: de groei van onze internationale merkbekendheid. Dat had toch beter gekund.'

Zeker in België was de exposure enorm. Maar op één terrein is de doelstelling niet gehaald: de groei van onze internationale merkbekendheid. Dat had toch beter gekund.
Dirk Coorevits
CEO Soudal

Het team van Lefevere lijkt beter geschikt om de naam Soudal mondiaal luider te doen klinken. Lefevere leidt een internationale sterrencast - na Ineos-Grenadiers de huidige nummer twee van het mondiale wielrennen - en gaat op relatief korte termijn met Evenepoel en co. mikken op eindzeges in grote rondes als de Vuelta, de Giro en de Tour. Dat laatste event overstijgt de wielersport en krijgt ook aandacht van mensen die eenmalig inchecken en het wielrennen daarnaast minder, amper of zelfs helemaal niet volgen. Door nu op de trein te springen, hoopt Soudal een extra hefboom onder zijn sponsorcenten te kunnen zetten.

Lotto-Soudal staat ook met een andere rol in het wielrennen dan de Belgische concurrent Deceuninck-Quick-Step. Het team van manager John Lelangue heeft een minder uitgesproken internationaal profiel. Een belangrijk deel van de opdracht is jong Belgisch talent op te leiden met een eigen beloftenteam, het vrouwenwielrennen te ontwikkelen en via aparte sponsoring ook de organisatoren van wedstrijden te steunen. 'Wij onderstutten het Belgische wielerecosysteem', zegt Haek. In de ranking van de internationale wielerbond UCI staat Lotto Soudal dit seizoen 18de met elf zeges.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud