Spaans voetbal gaat wedstrijden spelen in de VS

Het Amerikaanse publiek krijgt mogelijk nog dit seizoen middenvelder Toni Kroos en Real Madrid op bezoek voor een Spaans competitieduel. ©Photo News

Het Spaanse topvoetbal zet de aanval in op de Engelse competitie om wereldmarktleider te worden.

La Liga, de koepel boven de 42 Spaanse profclubs, heeft een 15-jarige deal gesloten met het Amerikaanse sport- en mediabedrijf Relevent. De joint venture moet in de VS en Canada de inkomsten uit sponsorcontracten en tv-deals helpen verhogen.

De bedoeling is nog dit jaar en ten laatste volgend seizoen een of meer wedstrijden op Amerikaanse bodem te spelen. Over welke Spaanse ploegen en Amerikaanse steden of over hoeveel matchen het zou gaan, is niet meteen duidelijk. Het staat zo goed als vast dat de Clasico tussen Real Madrid en FC Barcelona niet op tafel ligt. Dat zou te gevoelig liggen bij de Spaanse fans.

Wereldmarkt

De deal past in de plannen van het Spaanse voetbal om de Engelse Premier League aan te vallen als leider op de wereldmarkt. Het voetbal is door zijn snelle professionalisering en commercialisering niet langer een kwestie van nationale markten, maar van mondiale competitie tussen multinationale merken. La Liga was in het seizoen 2016-2017 goed voor 2,86 miljard euro inkomsten. De Premier League is met ruim 5 miljard euro bijna dubbel zo groot.

La Liga-baas Javier Tebas kondigde vorig jaar in een exclusief gesprek met De Tijd zijn plannen aan om in het buitenland wedstrijden te spelen. Hij dacht daarbij aan de VS, China en mogelijk ook Japan.

Het Spaanse voetbal is door het koloniale verleden marktleider in Latijns-Amerika. De Premier League leidt in de rest van de wereld de dans, ook in de VS. Op de Amerikaanse markt liggen grote kansen. Er wonen tientallen miljoenen voetbalgekke latino's en ook onder de rest van de bevolking wordt voetbal steeds populairder. In sommige steden, zoals Seattle, Atlanta en Miami, lokken de wedstrijden van de lokale teams in de profcompetitie MLS tienduizenden fans naar het stadion.

De Premier League besloot tien jaar geleden wedstrijden overzee te gaan spelen. Maar het moest die plannen intrekken na hevig protest in Engeland.

De Qatarese sportkanalenzender BeIn Sports betaalt volgens de zakenkrant Financial Times 120 miljoen dollar voor de rechten op het Spaanse voetbal in de VS en Canada. De Amerikaanse zender NBC betaalde in 2015 nog een miljard dollar voor de uitzendrechten van het Engelse voetbal.

Deal met Facebook

De deal met Relevent komt er enkele dagen nadat Facebook in zee is gegaan met La Liga. Facebook zou 90 miljoen hebben betaald om het Spaanse voetbal te streamen in acht Aziatische landen, waaronder Pakistan, India, Afghanistan en Bangladesh. Facebook heeft in die landen bijna 400 miljoen gebruikers, van wie 280 miljoen in India alleen. De bedoeling is de wedstrijden gratis uit te zenden, waarna in een latere fase reclame gekoppeld wordt aan de uitzendingen.

Achter Relevent zit de Amerikaanse miljardair Stephen Ross. Die is ook eigenaar van het American Football-team Miami Dolphins. Het zou geen verrassing zijn dat La Liga neerstrijkt in Miami, de latinohoofdstad van Noord-Amerika. Het toont nog eens de groeiende banden tussen het Europese topvoetbal en de grote Amerikaanse competities. Die zijn al decennia voorloper in commercialisering van sport, maar behalve de basketcompetitie NBA zijn ze minder populair op de wereldmarkt.

Voetbal is wel mondiaal, maar was tot vrij recent slecht in slimme vermarkting van zijn product. De Europeanen en Amerikanen zien daarom heil in samenwerking. De Amerikanen stappen in Europese clubs omdat er stilaan groot geld te verdienen valt, en de Europeanen hopen te kunnen leunen op de Amerikaanse commerciële expertise.

De grote sportcompetities denken steeds mondialer. Ook de NBA en NFL, het American Football, broeden op plannen wedstrijden buiten de VS te gaan spelen. Er zijn dit najaar wedstrijden van beide competities in Londen. De eigenaar van een NFL-team deed zelfs een bod op de voetbaltempel Wembley in Londen. De achterliggende reden zou zijn om een vast NFL-team in Londen te stationeren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content