Advertentie

Sponsors keren zich af van besmette FIFA

kopzorgen voor FIFA-topman Sepp Blatter ©REUTERS

Na de aanhoudende corruptieschandalen weigeren opnieuw drie grote sponsors hun contract met de wereldvoetbalbond FIFA te vernieuwen. Niemand lijkt nog geassocieerd te willen worden met de almachtige voetbalheerschappij van topman Sepp Blatter.

Het gaat niet om de minsten. Farmareus Johnson & Johnson, de bandenproducent Continental en motoroliebedrijf Castrol trekken zich terug als sponsors van het wereldkampioenschap voetbal. Dat schrijft de Britse krant Daily Telegraph. De drie multinationals volgen in de voetsporen van het Japanse elektronicaconcern Sony en de luchtvaartmaatschappij Emirates Airlines, twee van de hoofdsponsors die zich vorig jaar al van de FIFA distantieerden.

  • Sony tekende in 2005 een contract en betaalde sinds 2007 277 miljoen dollar voor zijn bevoorrecht partnerschap dat acht jaar aanhield, 35 miljoen dollar per jaar.
  • In 2011 tekende Johnson & Johnson een vier jaar durend contract als officiële partner van het WK in Brazilië.
  • Castrol sponsorde sinds 2008 de wereldvoetbalbond in een deal die het beschreef als de grootste in de 100 jaar durende geschiedenis.
  • De bandenproducent Continental sponsorde de FIFA al sinds 2003.
  • Emirates Airlines werd sponsor van de wereldbeker in 2006 en promoveerde later tot officiële partner.

Van de vorig jaar zes hoofdsponsors of zogenaamde officiële FIFA-partners blijven er na het vertrek van Sony en Emirates nog vier over: Adidas, Coca Cola, Hyundai-Kia Motors en Visa. Er is ook een nieuwkomer. Voor het komende WK van 2018 in Rusland tekende het Russische staatsenergiebedrijf Gazprom in 2013 al een contract als hoofsponsor. Van de acht gewone sponsors van het WK in Brazilië afgelopen zomer verlengen minstens drie hun contract niet.

1,5 miljard sponsorgeld

Voor de FIFA leveren de sponsorcontracten meer dan 1,5 miljard dollar op in iedere periode van vier jaar. Dat is een derde van de totale inkomsten. Voor de vier aanloopjaren naar het WK van 2018 in Rusland verwacht de FIFA dat er alles samen 5 miljard dollar binnenstroomt. Iets meer dan de helft daarvan (2,7 miljard) komt uit televisierechten, een derde uit sponsoring en de rest komt van de ticketverkoop en VIP-diensten.

Omkopingsschandaal

Bij de FIFA ontkennen ze dat sponsors de banden doorknippen om imagobesmetting te vermijden. ‘De contracten waren gepland om af te lopen eind 2014’, zegt FIFA’s marketing directeur Thierry Weil. ‘Het is logisch dat bedrijven die hun strategie bijstellen ook hun sponsor-engagementen herbekijken. Net zoals aan het einde van vorige WK cycli zijn we ook nu in onderhandeling met verschillende nieuwe sponsorkandidaten.’

De vraag is of de schijnbaar onaantastbare FIFA-topman Sepp Blatter te lijden krijgt onder het slechte imago van de voetbalbond. Eind vorig jaar wakkerden de geruchten over omkoping bij de toewijzing van de WK’s voetbal aan Rusland in 2018 en Qatar in 2022 weer op. Het hoofd van de ethische commissie van de FIFA, de Duitser Hans-Joachim Eckert, bevestigde in een omstreden rapport dat er zaken zijn misgelopen bij de toewijzingsprocedures. Het zal nog moeten blijken of die situatie een impact heeft op de 78-jarige Blatter die kandidaat is om zichzelf voor een vijfde termijn op te volgen. Eind deze maand moeten zijn uitdagers bekend zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud