portret

Stervoetballer tackelt hoofdsponsor EK

Cristiano Ronaldo scoorde deze week niet alleen twee keer tegen Hongarije, maar tackelde ook een hoofdsponsor van het Europees kampioenschap voetbal.

Over productplacement hoef je de topvoetballer Cristiano Ronaldo niets meer te leren. Het is aannemelijk dat de Portugese spits perfect wist dat hij een stormpje zou veroorzaken toen hij afgelopen dinsdag, op de persconferentie voor de EK-match tegen Hongarije, twee flesjes Coca-Cola wegschoof, verving door een flesje water en afkeurend ‘Coca-cola, bah!’ zei.

Ronaldo haalt twee cola-flesjes weg en zet een flesje water in de plaats.

Cristiano Ronaldo

  • Beste voetballer. Cristiano Ronaldo wordt beschouwd als de beste voetballer ter wereld, en door velen zelfs als de beste aller tijden. Hij voetbalt in de spits bij het Italiaanse Juventus.
  • Luchthaven. Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro werd in 1985 geboren op het Portugese eiland Madeira, waar inmiddels de luchthaven naar hem vernoemd is. Hij werd fulltime voetballer op 14 jaar, maar moest die droom ei zo na opgeven wegens een hartkwaal. Een operatie op zijn 15de bracht redding.
  • Merk. Ronaldo is volgens Forbes de eerste voetballer die in zijn carrière meer dan 1 miljard dollar verdiende. Naast het veld maakte hij reclame voor allerlei merken, van frisdrank en videogames tot auto's en smeerolie. Hij lanceerde ook een eigen modemerk, CR7.
  • Alcohol. Zijn vader was verslaafd aan alcohol en stierf op 52 aan een leveraandoening. Ronaldo is een overtuigde geheelonthouder.

Dat Ronaldo en passant ook het Coca-Cola-imperium 4 miljard dollar lichter heeft gemaakt, zoals op nieuwssites de ronde deed, is minder aannemelijk. Toen de persconferentie begon, was het aandeel Coca-Cola bijna 1 procent gezakt. Na de persconferentie won het zelfs wat in waarde.

Het neemt niet weg dat het voorval deze week over de tongen ging, zeker toen de Franse voetbalster Paul Pogba de move van Ronaldo een dag later nog eens dunnetjes overdeed door een flesje bier van de Nederlandse brouwer Heineken uit beeld te halen. Ook de Italiaanse middenvelder Manuel Locatelli plaatste op een persconferentie ostentatief een flesje water naast de twee voorziene colaflesjes.

Spartaans

Wat Ronaldo motiveerde tot zijn anticolacampagne is moeilijk te achterhalen, maar het lijdt geen twijfel dat zijn afkeuring van het drankje gemeend is. De 36-jarige stervoetballer, vaak CR7 genoemd wegens zijn initialen en shirtnummer, heeft dankzij een spartaans trainingsschema en een uitgekiend dieet vol supplementen het lijf en de conditie van een jonge twintiger. Suikerrijke frisdrank is aan hem niet besteed.

Tegelijk gaf hij zijn critici de perfecte voorzet om hem weg te zetten als een dikke hypocriet. Het duurde niet lang voor online filmpjes circuleerden van reclamecampagnes waarin een jonge Ronaldo reclame maakte voor - jawel - Coca-Cola. De stervoetballer van Juventus blijkt jaren geleden ook de gefrituurde kippenbouten van KFC te hebben aangeprezen.

Hypocriet of niet, de capsones van de Europese voetbaldiva’s zijn wel degelijk een kopzorg voor topmerken die veel geld op tafel leggen voor sponsoring en productplacement. Volgens de consultant KPMG betalen Heineken en Coca-Cola respectievelijk 38 en 29 miljoen euro aan de Europese voetbalbond UEFA, onder meer voor het recht om hun drankjes te tonen aan miljoenen tv-kijkers. De UEFA herinnerde er donderdag fijntjes aan dat partnerschappen met merken integraal deel uitmaken van de organisatie en geld opleveren voor ‘de ontwikkeling van het voetbal in Europa’.

29 miljoen
SPONSORING
Coca-Cola betaalt volgens KPMG 29 miljoen euro aan de UEFA om sponsor van het EK voetbal te zijn.

Activisme

Colin Kaepernick (m.) en zijn teamgenoten knielen om hun afkeuring te tonen voor politiegeweld en racisme. ©AFP

Atleten maken wel vaker gebruik van hun populariteit om maatschappelijke problemen aan te kaarten of de publieke opinie te bespelen. Het bekendste voorbeeld uit het recente verleden is dat van de American football-speler Colin Kaepernick, die in 2016 tijdens het Amerikaanse volkslied knielde uit protest tegen politiegeweld en raciale ongelijkheid in de VS.

Ook tennisster Naomi Osaka protesteerde tegen het politiegeweld door mondkapjes te dragen met de namen van slachtoffers. In het Verenigd Koninkrijk overhaalde Marcus Rashford, spits bij Manchester United, vorig jaar de regering-Johnson met enkele kritische uitspraken tot een inspanning van 120 miljoen pond om gratis maaltijden te geven aan hulpbehoevende scholieren. Recenter pakten enkele Europese voetbalploegen uit met een shirtactie tegen de schending van mensenrechten in Qatar, de oliestaat die volgend jaar het wereldkampioenschap voetbal organiseert.

Merk op zich

De tijd dat topsporters aan de leiband van grote adverteerders liepen, is al even voorbij.

De actie van Ronaldo was misschien minder sociaal bevlogen, ze toont wel aan dat merken niet immuun zijn voor sportersactivisme. De tijd dat topsporters aan de leiband van grote adverteerders liepen, is al even voorbij. Een superster als Ronaldo, met een half miljard volgers op sociale media, is een merk op zich en bereikt meer mensen dan een peperdure tv-campagne.

Bedrijven die de steun willen van topsporters doen er wellicht beter aan om hun schouders te zetten onder projecten waar die sporters zelf van wakker liggen. Ook CR7, volgens Forbes de eerste voetballer die al meer dan 1 miljard dollar heeft verdiend, heeft zo'n waslijst. Hij ligt niet alleen wakker van gezonde voeding, maar steunde eerder ook de strijd tegen slavernij en mensenhandel en doneerde een stuk van zijn vermogen aan hulporganisaties voor kinderen van vluchtelingen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud