Telenet heeft (nog) geen deal over Belgisch voetbal

De Belgische voetbalcompetitie wordt zaterdagavond afgetrapt met de wedstrijd Club Brugge-Charleroi. ©Photo News

Telenet heeft voorlopig geen akkoord kunnen bereiken met Eleven Sports over het uitzenden van de Jupiler Pro League.

Om die reden zal de telecomgroep vanaf volgende week een korting toekennen van 10 euro per maand op alle huidige en nieuwe Play Sports-abonnementen. Telenet heeft 180.000 voetbalabonnees via Play Sports. Hiermee vergoedt de operator naar eigen zeggen de prijs die Eleven vraagt voor zijn streamingdienst met Belgisch voetbal.

De korting geldt zolang er geen overeenkomst bereikt wordt met Eleven Sport, dat de rechten bezit voor het uitzenden van de wedstrijden van de Jupiler Pro League. De onderhandelingen over de uitzendrechten blijven doorlopen.

Telenet heeft het voetbal in se niet nodig. De voorbije seizoenen hebben aangetoond dat 'het belangrijkste spelletje ter wereld' veel meer kost dan het oplevert, wat ook geldt voor Telenets rechten op buitenlandse competities als de Premier League. Maar als één operator de wedstrijden toont, kunnen de andere niet achterblijven.

Telenet heeft het Belgische voetbal in se niet nodig. Het kost meer dan het oplevert. Maar als één operator de wedstrijden toont, kunnen de andere niet achterblijven.

De concurrenten Orange Belgium en Proximus hebben wel al een deal bereikt met Eleven Sports en nemen het Belgisch voetbal voor de komende vijf seizoenen op in hun aanbod. De bank en verzekeraar KBC gaat van zijn kant de komende vijf seizoenen alle goals en hoogtepunten van de Jupiler Pro League tonen via mobiele clips.

Hoeveel de telecomoperatoren neertellen voor de uitzendrechten is niet bekend. De afgelopen seizoenen betaalden Telenet en Proximus de hoofdmoot van de 80 miljoen euro die jaarlijks naar de voetbalclubs stroomden. Het nieuwe voetbalcontract werd hen afgesnoept door Eleven. De inkomsten voor de Belgische clubs lopen op van 95 miljoen euro voor het komend seizoen tot 103 miljoen in het laatste contractjaar.

750.000 abonnees

Voor Eleven vormen de telecomoperatoren de grootste inkomstenbron. Via Telenet, Proximus, Voo, Telesat (TV Vlaanderen) en Scarlet keken de voorbije seizoenen 750.000 abonnees naar het eersteklassevoetbal. Daarnaast zet de sportrechtengroep in op reclame en de verkoop van content voor de mediaplatformen van de clubs.

De rechtenhouder blijft hopen op een akkoord met Telenet. 'Het is de bedoeling van beide partijen om tot een deal te komen', zegt Jan Mosselmans, het hoofd Inhoud van Eleven Sports, zonder daar een precieze timing op te plakken.

Productie

Eleven sloot voor het Belgische voetbal een deal met concurrent Mediapro, die zal instaan voor de productie en de captatie. Woestijnvis, het productiehuis in de Telenet-stal dat de voorbije jaren instond voor de productie, zal voortaan maar instaan voor een deel daarvan.

Daarnaast zal Mediapro zijn internationale netwerk gebruiken om de Belgische rechten in het buitenland te verkopen. In het vorige contract was dat goed voor een paar miljoen per jaar.

De Belgische voetbalcompetitie start zaterdagavond met de wedstrijd Club Brugge-Charleroi.

Extra Time blijft op Canvas, bekerwedstrijden op Q2

De VRT en Eleven Sports hebben een overeenkomst getekend met betrekking tot de Jupiler Pro League. Op televisie blijven de rechten op het maandagavondmagazine onveranderd behouden. Hierdoor kan de voetbaltalkshow Extra Time maandag op Canvas aan zijn twaalfde seizoen beginnen. Sporza zal op Radio 1 liveverslag kunnen blijven uitbrengen van de wedstrijden in de Pro League.

Elke speeldag zal Sporza op zondagavond via zijn digitale kanalen (sporza.be en de sporza-apps) clips kunnen brengen met daarin de hoogtepunten van de speeldag. De VRT verwierf ook de rechten op de hoogtepunten van de ‘Women's Super League’, de hoogste klasse in het vrouwenvoetbal.

Sporza zal ook journalisten en commentatoren ter beschikking stellen van Eleven Sports. Zo zullen Filip Joos, Peter Vandenbempt en Aster Nzeyimana via Eleven Sports te zien en te horen zijn.

Croky Cup

Ook de wedstrijden van de bekercompetitie, de zogenaamde Croky Cup, blijven de komende vijf seizoenen waar ze waren: bij de commerciële mediagroep DPG Media, het moederhuis van VTM en Q2. DPG en Eleven hebben daarover vrijdag een akkoord bereikt.

Volgens dat akkoord zal ook HLN.be, de website van de populaire krant Het Laatste Nieuws, aan het einde van ieder voetbalweekend clips mogen, brengen met de beste momenten van de speeldag - van zowel de Croky Cup als de Jupiler Pro League. Ook VTM Nieuws zal verslag mogen brengen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud