Grafiek van de dag

Voetbal klopt Super Bowl in tv-land

Tom Brady (rechts) won voor de zevende keer de Super Bowl. ©Photo News

De gehypete finale van het American football-seizoen lokt wereldwijd een stuk minder tv-kijkers dan de meest bekeken voetbalwedstrijden.

De apotheose van de National Football League draaide zondagnacht uit op een zevende Super Bowl-ring voor Tom Brady. De quarterback loodste de Tampa Bay Buccaneers met 31-9 voorbij de Kansas City Chiefs van zijn gedoodverfde opvolger Patrick Mahomes.

Voor de uitzendrechten van de Super Bowl LV telde de tv-zender CBS 3 miljard dollar neer. Hoeveel tv-kijkers de NFL-finale dit jaar volgden, is nog niet bekend, maar uit cijfers van de databank Statista blijkt dat de Super Bowl in tv-populariteit ruimschoots de duimen legt voor het voetbal, die andere commerciële mastodont.

Vorig jaar bekeken wereldwijd gemiddeld 150 miljoen kijkers de tweede NFL-winst van de Chiefs. Dat aantal verbleekt bij het aantal mensen dat de voorbije drie WK-finales in het voetbal volgde - telkens ruim een half miljard. 517 miljoen mensen zagen in 2018 hoe Frankrijk, nadat het in de halve finale België over de knie had gelegd, zich voor de tweede keer tot wereldkampioen kroonde.

Ook de Champions League-finale, de hoogmis van het Europese clubvoetbal waar in 2018 380 miljoen mensen naar keken, houdt de Super Bowl ver achter zich. 'Wereldwijd' is in dit geval ook relatief. Van de 150 miljoen Super Bowl-kijkers bevonden zich er volgens Statista vorig jaar 30 à 50 miljoen buiten de VS.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud